Club of Rome – Club of Home

Întotdeauna mi se părea atractiv să faci parte din tot felul de structuri ale elitelor, mai ales a elitelor intelectuale; mă refer aici la Clubul de la Roma, Clubul Rotary, IUCN și altele asemenea. Ai ocazia să interacționezi și cu oamenii de mare performanță, pe lângă inevitabilel situații mai dubioase – că nimic nu e perfect pe Planeta asta. Referitor la conferința anuală a Clubului de la Roma, desfășurată online, se simte totuși o mare diferență față de orice eveniment similar desfășurat în stil clasic. Adică zborul, hotelul, întâlnirile față în față, discuțiile formale și mai ales cele informale mai sincere, întâlniri cu amici din vechime, legarea de prietenii noi, planificări de activități comune, vizite pe la diferite instituții de cercetare, muzee, ceva ieșire la un parc național, gusturile și mirosurile unor locuri anterior nevăzute, și un milion de alte feluri de realitate. Toate astea au dispărut, și ai ocazia să te uiți la un ecran, conectat online. E catastrofală diferența. E tot ce a mai rămas, pentru moment cel puțin.

27 octombrie 2021. Se putea ieși la fotografiat ciori și egrete, dar am ales să stau aproape 6 ore la întâlnirea anuală a Clubului de la Roma, evident online. Că așa e în vremurile astea.

A început simbolic cu baterea tobelor sudafricane. Destul de fain. Despre trecerea de la Ego la Eco. A trecut jumătate de secol de la publicarea lucrării Limits to Growth și constituirea Clubului de la Roma.  La ora aceea erau circa 4 miliarde de oameni pe Planetă, acum sunt aproape 8 miliarde. Afectarea profundă a proceselor ecosistemice globale. Ne îndepărtăm din ce în ce mai mult de sustenabilitatea ecologică, subminăm ecosistemele planetei, consumăm resursele cu o voracitate patologică și asta o să dea un efect… previzibil. Pe lângă care pandemia o să pară… un fel de apă sfințită.

Despre story telling ca ancoră pentru construirea de comunități reziliente/ sustenabile.

Despre echitate versus inegalitate de șanse. Politicienii la nivel global au stilul să zică că suntem în aceeași barcă, dar de fapt nici vorbă; pe o mare turbulentă sunt tot felul de ambarcațiuni, cu diferite șanse de a persista.  Modelarea sistemelor complexe, de-growth în lumea bună: ar trebui scădere majoră a consumului în zonele bogate pentru a lăsa breșă și altora să se dezvolte… dar cât de nerealist este asta? Soluții fake, precum automobile electrice eco, dar pentru care în sudul planetei este nevoie de minerit de litiu și cobalt în condiții sociale și de poluare devastatoare.

Despre prădătorismul neoliberal. Long term systemic pain. Durerea pe termen lung în sistemele capitaliste este necesară pentru a susține consumerismul. Programarea oamenilor pentru consumerism, colonizarea minților lor, deturnarea ființei umane către un capitalism prădător neoliberal. Hegemonia main-stream concasează subiectele de eco-sustenabilitate, favorizând goana după profit și creștere economică indiferent de consecințe. E nevoie de a avea o imagine realistă asupra resurselor natural globale, defrișările de pădure, dispariția stocurilor de pește oceanic, nu o aberație bazată pe deluzii economico-capitaliste devastatoare.

Un sistem de învățământ de tip colonial a pus valoare doar pe supunerea elevului/ studentului, memorarea de date, comportamente controlate; toate acestea sunt contrare libertății de gândire, creativității, gândirii critice etc. Asta se vede și la noi, un învățământ fake ce produce mari grămezi de analfabeți/ idioți. În învățământ este de preferat extinderea unor abordări gen learning by doing, care să înlocuiască treptat actualele stiluri sterile, lipsite de atractivitate, bazate pe memorare și competiție acerbă lipsită de sens. În viitor criteriile pentru succes o să fie radical diferite de cele strict financiare, actuale; e probabil că o să fie mai mult despre fericire, inter-relaționare, integrare socială și sustenabilitate.

Club of Rome – Club of Home Zoom Meeting; Julia Kim

Urmează mai jos câteva dintre ideile expuse și niște comentarii personale pe marginea lor. Adică, astea nu sunt citate, ci niște elemente extrase, reformulate, regândite, idei date de prezentările respective.

We learn by reading but we understand by love. This way we can experience the deep transformation, the trust in humanity. Karima Kadaoui

Avem impresia că știm 2 pentru că știm 1, iar 1 plus 1 este 2. Dar, de fapt știm doar 1.

Chengy Heng – o prezentare excelentă despre valorile milenare ale culturii chineze, mindful love – a iubi omul prin acceptate și punerea ta în locul lui pentru a îl înțelege, despre sens în viață, suficiență și echilibre.

Mercy Gloria. Uganda. Despre sistemele educaționale care exclud cunoașterea naturalistică tradițională, ignoră descoperirea directă, impun atitudini sterile și distante.

Stephen Nachmanovich SUA. Despre citizen science versus specializare științifică. Despre decăderea artelor, decăderea educației ne-monetizabile. Educația devine un fel de jălnicie de job-training.

John Gilmour despre eliberare ca proces continuu în existența umană. Despre profesorul care nu poate preda nimic ci poate eventual să fie un fel de model. Trecerea de la un stil pedagogic standard, de predare a datelor, la un stil eliberator pentru profesor în care el este un fel de ghid, care învață împreună cu elevul/ studentul. Stilul învățământului orientat pe rezultate prestabilite, în loc să fie focalizare pe proces, pe sensurile intrinseci – a adus un mare dezastru.

Oliver Brechard. Despre de-colonizare, înțelegerea reciprocă a traumelor din trecut, reconciliere. Pentru a putea porni pe o cale nouă.

Yury Sayamov – Universitatea din Moscova. Restructurarea sistemelor universitare la nivel global propusă pentru UNESCO. De-westernizarea învățământului universitar.

Ananta Giri. Despre sărăcia materială versus sărăcia spirituală in civilizația actuală.

Nora Bateson. Despre (imposibilitatea) măsurabilității externe a dezvoltării  individuale umane, în stil industrial, ca măsurare a individului pe o scală, o măsurare a individului din exterior de către forțe reci și distante care nu neapărat au interesul de a evalua esența dezvoltării sale – ci mai mult vor să îl folosească. Despre nenumăratele elemente nemăsurabile, necuantificabile ale învățării, dezvoltării, îmbunătățirii umane. Cum se poate stabili cine o să fie un expert performant, un savant sau un artist bun? E un fel de eugenie, un fel de selectate industrială cu ignorarea complexității intrinseci umane. Despre dispariția fericirii și a sensurilor intrinseci, înlocuite cu mizerii seci industrial-materiale, ai putea zice.

Sarah Dubreil. Despre senzația că e clar că lucrurile nu merg bine dar constați lipsa de variante alternative concrete și credibile. Despre dificultatea de abordări holistice în lumea tehnologizată și bazată pe supraspecializare.

Lene Rachel. Focalizarea pe tot ce e măsurabil face ca tot ce e nemăsurabil să fie ca inexistent sau lipsit de importanță. Iubirea noastră pentru creștere… măsurabilitate, fac ca sistemele educaționale să afecteze esențialul nemăsurabil al omului.

Thorhaug Anitra. Nu vei înțelege esența despre dezvoltare/ sustenabilitate, până când în brațele tale nu moare de foame un copil. Așa cum se întâmplă de nenumărate ori în lumea săracă.

Maryam Rashidi. Despre meta-analize, limbaje noi și concepte noi ca elemente ale re-designului sistemelor complexe.

O concluzie a discuțiilor este că dezvoltarea civilizației a ajuns dominată de o viziune de industriaș agresiv și lipsit de decență, care nu ia în calcul aspectele resurselor și sustenabilității ecologice, limitările date de planetă, și nici interesele esențiale ale ființelor umane, trăgând civilizația pe o traiectorie de ne-sustenabilitate. Nevoia de creare a viziunii pentru o nouă civilizație, integrând post-modernitate și elemente ale înțelepciunii umane ancestrale.

© dr. Peter Lengyel

PS. Un link la o postare despre Asociația Română pentru Clubul de la Roma – ARCoR este aici:

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s