Canalul de comunicare Youtube

O prioritate pentru mine în anul 2021, să nu zic prioritatea totală. Un canal youtube, care să aibă perspectiva sustenabilității financiare și a dezvoltării în timp, așa cum a ajuns blogul la 10 ani. Situația nu o să fie mai bună dacă apar pe blog 10 sau 100 de noi postări pe subiecte similare celor de până acum. Adică alte văi, alte păsări șamd. E nevoie de niște schimbări strategice, mai ales pe palierul video… pe youtube. Plus cooperare cu afaceri, o nouă platformă în limba engleză șamd. Dar e bine să le luăm separat. Deci, dacă ne rezumăm la youtube, există ceva experiență. Am testat cândva un canal personal, am postat 2 filme făcute atunci în ceva proiect, prin 2017. Plus că pe un canal al proiectului, tot cam pe atunci, au fost incluse cu ceva peste 100 de filme făcute în proiect, dintre care una a adunat peste 146.000 de vizualizări. A mai fost testat și vimeo, care permitea uploadarea de material video 4K, ceea ce pe youtube nu se punea problema la momentul respectiv (cam 2016). De atunci multe s-au schimbat. Youtube a devenit un motor de căutare video extrem de performant, calitatea imaginii filmelor de pe platformă a crescut la modul spectaculos… adică nu te mai limitează la ceva mizerie ci se vede impecabil și pe monitor mare 4K. A ajuns sistemul la un fel de maturitate, când chiar se poate pune problema utilizării lui pentru o activitate care să se dezvolte să zicem pe următorii 10 ani.

Doresc să dezvolt acest canal youtube încât el să devină un punct nodal relevant pentru educație ecologică, exact așa cum am făcut cu blogul. Extrem de important este ca la o astfel de activitate să nu depinzi de nimeni. Să nu te bazezi pe alții în privința aspectelor tehnice, decizionale, de implicare șamd. Că altfel se blochează totul, cât ai zice pește prăjit. Când ai la dispoziție tot ce e necesar, plus libertate, timp, ceva energie… singurul factor limitativ ești tu. Ce îți asumi. Ce poți. Pentru un flux creativ care să aibă ceva coerență și consistență, orice mică fricțiune sau dependență de alții – chiar dacă sunt oameni binevoitori și performanți – este un sistem de frânare care aproape sigur duce la stagnare. Asta înseamnă că ai nevoie de părerea celorlalți, de ajutorul lor în chestii punctuale, consultative, dar capacitatea decizională și răspunderea pentru întreaga activitate trebuie să îți aparțină total. Așa se poate spera ca povestea asta să fie ceva ce se dezvoltă organic, sustenabil și viguros. Nu zic că așa se va întâmpla, dar se poate spera.

Pentru 2021 cred că este realist să îmi propun postarea pe acel nou canal youtube a 50 de filme. Nu aș exclude să se dubleze numărul lor, adică să se ajungă la 100 de filme pe an. Dar nu doar numărul contează, evident. O să fie un proces de învățare, de creștere a calității. Și trebuie să fie o mare fericire. Că altfel praful se alege, am impresia.        

Despre ritmicitatea/ frecvența postărilor blog versus youtube. Pe blog situația e mai simplă în sensul că dacă postezi ceva, nu e bătut în cuie că așa trebuie să rămână. Se pot aduce modificări la text, de orice fel, se pot schimba pozele, se pot pune noi imagini sau linkuri video… deci totul este supermaleabil. În schimb pe canalul youtube, dacă ai postat un video, cam acela rămâne. Intervenții în el nu mai poți face decât dacă îl ștergi și uploadezi altă versiune. Din acest punct de vedere, pentru youtube e necesară o altfel de abordare, că postezi niște produse finite. Din păcate, la orice creativitate nu se poate zice că ai atins perfecțiunea, doar că atât ai putut pe moment; dacă ai edita filmul în continuare, ai mai ajusta la sunet ceva detalii, la fel la lumini, culori, la inscripționări, tot ai mai avea câte ceva de schimbat… dar ai decis că atât a fost, așa cum e se postează. Nu poți aloca pentru un filmuleț de câteva minute nu știu cât timp. Nu ai de unde. Dacă ridici ștacheta mult prea tare, în zone nerealiste, veci nu mai postezi nimic nici pe blog nici pe youtube; dacă ai rețineri, ce o să zică alții. Spre exemplu dacă zici că joi trebuie postat, mai ai câteva zile și poți spera ca în intervalul acesta să ai atâta inspirație și dedicare încât să îl scoți pe linie de plutire, atât tehnic cât artistic. Am văzut că există recomandări să postezi foarte regulat, spre exemplu luni la ora 11 și vineri la ora 11 să zicem; asta ar da o predictibilitate audienței și este un pattern favorizat și de motoarele de căutare. Valabil atât pentru blog cât youtube sau alte platforme. OK… e mai simplu să faci asta dacă ești ceva robot german; dacă incluzi și ceva central-europenism, sictir cât China, nu prea e realist. Când termini filmul, îl postezi.. nu mai stai, și cu asta basta. S-ar putea face și setarea să apară la data și ora prestabilită de tine, dar asta ar însemna crearea unui stoc de filmulețe, să ai buffer destul… deja un profesionalism mai avansat. Eu aș fi mulțumit să văd că am postat săptămânal un film măcar – și e decent și e online, iar restul nu mai contează. 

Să dezvolți un canal youtube e o poveste lungă în general. Cel mai probabil este ca după un-an-jumate, dacă lucrezi serios la el – și ai să zicem 150 de filme interesante, canalul să înceapă să aibă putere, să simți că trage în sus. Deci, dacă mă apuc acum, din ianuarie 2021, cam pe la mijlocul lui 2022 se poate spera să înceapă să fie beton. Oricum, este foarte impredictibil ce se poate întâmpla cu un astfel de canal, dar pe baza experiențelor oarecum similare, îți poți măcar imagina. Conteaza fiecare thumbnail, dimensiunea literelor, culorile, designul, titlul filmului șamd, că dacă persoana X nu dă click pe film, cam degeaba l-ai făcut… sau oricum nu își atinge potențialul real.

Televiziunile au făcut cam totul pentru a scădea ștacheta sub fundul broaștei – să aibă priză la uriașele mase de mediocritate. Manelisme, țărănisme, politrucisme și orice alte mizerii. În schimb pe net, pe lângă o uriașă cantitate de mizerie, există și altceva… iar motoarele de căutare pot să te ducă exact la ideile care eventual te interesează. La conținut de calitate, la oamenii brici care chiar sunt pe frontiera câte unui domeniu, atât în privința subiectelor eco, cât la cele de videografie, comunicare sau orice altceva. Pe lângă uriașe mase de ciudați inculți, există o oarecare cantitate de oameni inteligenți și deschiși la cooperare, și cam aceștia sunt cei pe care ai putea conta. Persoanele care au o astfel de capacitate intelectuală imediat își dau seama dacă ai ceva de zis, poți oferi conținut de calitate, sau ești pe acolo doar de dobitoc.

Grupul țintă. Cine să fie în target? Persoane interesate de natură, sălbăticie, păsări, reptile, plante, pădure, ture de fotografiere, drone, expediții naturalistice, mașini de teren, aventuri, foc de tabără, eventual oameni interesați de cercetare, proiecte de mediu. Vorbitori de engleză, nu foarte săraci, cu vârsta între 18 și 80 de ani. Știu că palierul de vârste e cam larg, dar nu contează. În privința asta, cred că e clar că nu doar numerele seci contează. Mai mult decât un anumit număr de vizualizări, contează cine a văzut filmul și cam ce șanse sunt să se contureze o interacțiune mai mult sau mai puțin relevantă și consistentă, dar ceva care să permită dezvoltarea activităților eco-naturalistice. Iar proporția de care discutăm este infinitezimală, pe la 0,01% cel mult. Dar poate să fie și 0,00001. Și totuși, nu e neglijabilă. Și poate să facă diferența.               

Poate că toată povestea asta ar trebui începută cu o constatare. Procesul acesta cu youtube/ video trebuie să reprezinte o mare plăcere, altfel nu are nici un sens. Dacă e plin de durere și frustrare, mai bine uiți de subiect. Cred că avem fiecare destule mizerii ale noastre, să nu fie nevoie de încă una. Așa că doar atunci merită să te implici dacă crezi că ai dorința să înveți cât de cât să editezi imagine și sunet, ai chef de creativitate și nu îți pui mari speranțe că cineva o să aprecieze astea. Doar dacă ești dispus să accepți lejer frustrările și eșecurile inevitabile, munca ce poate să fie uneori istovitoare – chiar dacă o faci cu plăcere, dacă accepți că te expui comentariilor de toate felurile, trolilor și scursurilor din cloaca societății umane actuale; dacă crezi că toate acestea dau totuși o ecuație cu rezultat pozitiv, că în pofida tuturor neajunsurilor, această activitate îți va aduce ceva pozitiv în viață, că o să îți facă zilele mai trăibile și mai umane. Atunci are sens. Să simți că munca ta, eforturile tale au o valoare intrinsecă, au importanță pentru tine – și poate pentru alții. A găsi motivația pentru toate aceste eforturi, mai ales atunci când ai de depășit tot felul de blocaje, atunci când nu pare să se concretizeze ceva.. știu, nu e simplu. E chiar greu, pe ani de zile. Singura variantă realistă este să pui suflet, indiferent de orice.

A face echilibristica între numărul videorurilor și calitate… iar e o problemă. Dacă stai la un singur material și îl freci 100 de ani, e clar o situație imposibilă. Dar și dacă arunci pe canalul respectiv orice draft de film, doar pentru a avea ceva mișcare, tot nu e bine. A păstra un nivel decent al calității și a te focaliza pe subiecte care rămân de interes pe termen nedefinit, cam asta e direcția. A găsi un fel de echilibru între mizeria jenantă și capodopera de neatins, e clar un fel de artă. Și a te păstra în zona acceptabilă, la fel. Toate acestea legate de comunicare decentă, adecvată, adaptabilă… nu sunt predate poate nicăieri, și mai ales nu la ceva facultate de biologie. Și mai ales nu în trecut, când nici nu existau astfel de platforme de comunicare. Adică, rămâne să le depistezi pe pielea ta. Să pui degetul, să vezi dacă frige.   

Un fel de concluzie. Chiar dacă e clar că nu e simplu și că poate să dea și durere, chiar dacă probabilitatea unui succes semnificativ și sustenabil nu pare să fie ușor de atins – cel puțin în domeniul eco-naturalistic, totuși eu cred că merită încercarea.

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Filmare, YouTube. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Canalul de comunicare Youtube

  1. Adriana zice:

    Succes. Foarte buna idea cu canalul youtube in cazul tau. Cu o promovare bazata pe calitate vei creste repede, aparatura video si drona sa ai.

    Apreciază

  2. ovidiu zice:

    succes!

    Apreciază

  3. Proilavia zice:

    Frumoasă provocare! Mulțumiri pentru analiză! Dacă Nordul Dobrogei, al Bărăganului și Balta Brăilei fac vreodată interesul Dvs., punem cu drag umărul la acțiune!
    Spor, avantaj și chilipir în demersuri!
    Din Brăila,
    Lucian Țilea

    Apreciază

  4. Tudose Roxana zice:

    Foarte buna ideea,sunt sigura ca va fi ceva de calitate,care sa merite din plin vizionarea.Mă gândesc cumva la postările lui David Attenborough,cu concepția sa despre viitor si atitudinea profund mobilizatoare,care nu te poate lăsa indiferent…
    Succes,va urmaresc cu interes!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s