Cu drona pe vreme dură

Cele mai tari imagini din dronă pe care le-am făcut până acum probabil că sunt cele din Cheile Turzii, iarna, cu ceață, nori și lumini tăioase care ajung pe unele stânci. După orice manual de utilizare a echipamentelor, nu era cazul să zbori pe vremea aceea. Dar dacă rămâi în apele călduțe, dacă nu forțezi lucrurile, dacă nu treci în domeniul extrem… se vede pe imagine. Și, evident, dorința nu e asta. Tentația e reprezentată de imagini bestiale, nemaivăzute, cele care în totalitatea cadrului au vigurozitate brutală și zero la sută banal. Cele care sunt parcă din altă lume, sau din mijlocul evenimentelor naturale, prezentând momente dramatice, de o uluitoare splendoare sălbatică. Undeva pe la interferența romantismului cu impresionismul, doar că nu imaginate și pictate ci fotografiate în realitatea naturii.

 

Imaginile super-spectaculoase în general nu se fac ușor… și se fac cu acceptarea de riscuri. Până și în condiții optime, zborul cu drona nu este o joacă. Necesită niște capacități complexe, o atenție distributivă de a ține sub control tot felul de parametri în timp ce te poți ocupa și de partea de creativitate artistică. Când deja ai senzația că ești foarte OK cu zborurile în condiții optime – că rar de tot îți mai transpiră mâna… tentația este mare pentru a împinge limitele puțin mai către extrem, înspre condițiile de un dramatism inerent. Dar cum se poate face asta, fără a ajunge în zona penibilului-aberant? Deloc nu e ușor, pentru că aici ești pe un tărâm fără balize. Ești pe cont propriu.

În încercarea de a ridica ștacheta în fotografierea de peisaj – teoretic este posibilă realizarea de imagini din dronă în lumini dramatice. Cele pe care le vezi în picturi romantice, spre exemplu după furtună sau în timpul ei. O problemă evidentă rezultă din foarte slaba suprapunere a luminilor dramatice și a condițiilor bune de zbor. Până și dacă iei separat luminile perfecte pentru astfel de fotografiere… ele sunt rare de tot. Pe acele momente să mai ai și condiții bune de zbor… e foarte improbabil. Adică, dacă asta speri… ești cam naiv.

 

A îți imagina cum e să zbori pe furtună sau în vreme dură de genul acesta, cu turbulențe, curenți ascendenți sau descendenți puternici, fulgere șamd… deja îți zice să nu încerci să zbori cu drona. Până și pe vreme oarecum standard, la înălțime mare pot să fie curenți puternici, iar dronele îți semnalează că au ajuns la limită. Să nu zic la ce sunt expuse motoarele, ce supra-efort pentru a menține drona pe poziție. Bateria dronei se termină și ea mult mai rapid… supusă unui permanent efort.  Apoi, dacă e ploaie, apa intră la motoare, și scurtcircuitele pot să deterioreze total aparatul de zbor – și o vor face imediat. Așa că dacă e ploaie, mai bine stai la sol; sau dacă te prinde ceva ploaie în aer, să cobori drona imediat, să îi scoți bateria și să nu o reconectezi până nu e totalmente uscată în interior/ la motoare. Cu zăpada nu e problemă așa de mare… adică riscurile sunt mai acceptabile. Dar pe frig/ ger bateriile se consumă mult mai rapid… așa că e un alt pericol potențial. Nu e simplu.

 

Pentru a rezolva cumva situația, o variantă este să zbori chiar dacă este clar că nu e prea bine pentru dronă; mă refer la momente când e ninsoare, sau burniță, bate vântul la un mod violent sau mai știu eu ce fenomene meteo agresive… dar care au asociate cu ele niște lumini și niște atmosfere pe care altfel nu ai cum să le pui în imagine. Evident, o astfel de abordare este posibilă dacă ai mai multe drone foarte performante pe care ești dispus să le sacrifici… să le pui la bătaie… în speranța unor imagini de o categorie cu totul specială. Totodată, cred că e clar că astfel de zboruri dure pot să fie făcute doar în zone sălbatice, departe de oameni și mașini. Trebuie să cunoști la perfecție zona, pentru a risca, altfel e clar ce poate să rezulte. Până acum eu nu am prea văzut imagini din dronă făcute pe asemenea vreme… cu foarte puține excepții. Excepțiile sunt reprezentate de o filmare cu un yacht pe furtună, imagine trasă din dronă… și o filmare cu un peisaj în timp ce ningea abundent și viscolit; ambele trec prin spectaculozitate și dramatism cu mult peste orice cadre soft, trase pe vreme bună, calmă, cu adieri domoale și lumini blânde. Cam asta ar trebui să fie pasul următor.

 

De altfel, cred că este posibil să definești cam trei categorii mari de imagine din dronă. 1. Pe de o parte sunt imaginile banale, cele care au eventual rol documentar, cele în culori jalnice care eventual arată cât de mare este un bolovan – cât un munte sau cât de meandrat e râul; sunt făcute din plictiseală – aceste imagini au doar rolul de a îți aduce aminte că acolo există un subiect care poate ar merita revăzut cândva. 2. Imaginea în lumini suave ale apusurilor (sau răsăritului), având poate culori pastelate; acest tip de imagine este decentă și se poate realiza cu o investiție de timp destul de acceptabilă; prezintă destul de didactic și de estetic caracterele zonei, aspecte geomorfologice șamd… dar nu o să te dea pe spate; sunt ele frumoase, calme, surprinzătoare uneori, dar își au limitele lor. 3. Imagine dură, spectaculoasă, dramatică, romantică, unică… adică de ne-replicat vreodată. Astfel de imagine necesită nu doar relieful spectaculos și lumini blânde… ci necesită ceva din violența vremurilor dure, furtuni, ploi torențiale, viscol, norii și cețurile care se preling la joasă altitudine; acest tip de imagine făcută în condiții dramatice presupune acceptarea unor riscuri mai mari, plus noroc bun. Cred că pentru a prezenta o zonă la modul ideal, e decent să speri ca la un moment dat să ai imagini din categoriile 2 și 3 în proporții echilibrate.

 

Pentru a avea măcar niște șanse mici de a face imagine de acest gen – pe vreme dură, e nevoie de o foarte bună capacitate de utilizare a aparaturii, un calm peste măsură, o excelentă „simțire a momentului”… pentru a decide dacă e cazul să riști în speranța câtorva cadre bune… sau nu e cazul. E nevoie de o împăcare cu ideea că în stilul acesta de abordare, e foarte mare probabilitatea ca o dronă să se spargă – dar ai decis că merită încercat, în speranța unor imagini fotografice și video care să semene prin lumini și dramatism cu picturile unor mari creatori de artă din curentul romantic. Pentru ca lucrurile să fie și mai complicate, o întrebare este legată de capacitatea camerelor de pe drone de a rezolva decent contrastele uriașe, combinația întunericului și a luminilor tăioase din timpul unor evenimente meteo de genul celor din picturi romantice clasice. Rezultă de aici că dacă e să abordezi acest gen… sau să îl creezi în stil personal… prea mult control asupra situației nu ai cum să ai.

 

© dr. Peter Lengyel

 

 

Acest articol a fost publicat în Filmare, Fotografiere. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s