Sighet în Maramureșul turistic

dsc_4459

Turismul este un domeniu foarte volatil. Ceea ce ieri era OK, azi poate să fie faliment pur, și invers. Pentru a dezvolta industria turismului, cu nenumăratele lui fațete și stiluri, e nevoie de o adaptabilitate extraordinară și de o viziune realistă, bine înrădăcinată în tot felul de aspecte politice, economice, de siguranță, imagine, crearea și promovarea unui produs greu de cuantificat. În Maramureș, avem noroc cu unele aspecte peisagistice și atracții naturale, precum și cu câteva elemente antropice/ arhitecturale/ istorice/ culturale care pot să fie o bază de plecare. Dar de aici, a face turism la nivelul performanțelor Europene de secol 21… calea este fantastic de anevoioasă și lungă. Pe calea asta au fost făcuți 2-3 pași.

 

Cei care am avut ocazia să călătorim în multe zeci de țări, atât în lumea bună cât și în zone la marginea prăpastiei, ne putem da seama la un mod destul de realist cam unde se situează orașul nostru natal. Îi putem vedea limitările dar și potențialul. De o bună vreme am încercat să fac imagini care să fie reprezentative pentru locurile acestea – fotografii demne să apară în publicații; mai recent am făcut și filmare; devine clar că e nevoie ca aspectele de promovare să fie integrate într-un  mecanism mult mai bine structurat. Ceva de gen parteneriat public-privat, în care diferitele entități („stakeholderi”) să își găsească locul, în care interesul personal și de business să se subsumeze interesului public comun. O astfel de grupare ar trebui să privească atât către interesele strategice – definibile pe plan ideatic, cât să facă pașii concreți pentru a promova dezvoltarea business-ului turistic, prin acțiuni de marketing-regional/ campanii de imagine.

 

Sighetul are norocul că Maramureșul Istoric este destul de atractiv pe plan turistic… iar orașul se află în centrul acestei zone. Dar, el în sine, ce este la ora actuală?  În privința spațiilor de cazare – hoteluri/ pensiuni, a restaurantelor, cafenelelor… cred că există o ofertă destul de adecvată, cel puțin pentru situația de acum. Avem și câteva atracții reprezentate de muzeul victimelor comunismului, casa memorială Elie Wiesel, muzeul satului; o oarecare atractivitate o are și muzeul etnografic; mult mai vag interes există pentru muzeul de istorie și arheologie precum și pentru muzeul de științe ale naturii. Festivalurile sunt aproape zero barat, în sensul că ele nu reușesc să atragă vizitatori din exterior la un mod care să facă diferența. Putea să fie altfel, dar din păcate chiar și când au existat persoane capabile să ridice ștacheta, ele au fost rapid înlăturate. Centrul Vechi al Sighetului – singura zonă care are relevanță turistică urbană – trebuie să fie pus în valoare la un mod radical diferit față de ce vezi acum. Cândva a fost câștigat un proiect de circa 10 milioane de euro pentru restaurare, dar din cauza dezastrului cu Palatul Cultural care a ajuns pe mâna mafiei sutaniștilor… s-a ales praful și pulberea. Din acest context trebuie ridicat edificiul turistic, apt să concureze cu nenumărate atracții ale Europei. Nu o să fie ușor. Dar dacă reușim, o să se vadă diferența.

 

Pentru a avea șansa să devină un fel de atracție turistică semnificativă, localitatea asta trebuie să re-devină mai întâi un oraș european. Asta se referă la toate aspectele bazale precum starea asfaltului, curățenie, alimentarea cu apă, canalizare-epurare, drumuri de acces etc. Despre situația actuală nu prea poți să zici că e catastrofală, cel puțin în comparație cu ce a fost în deceniile care au trecut… să zicem în ultimii 50 de ani. Dar ce poate oferi orașul, pentru ca oamenii să vină aici de la mai mare distanță în număr mai semnificativ? Pentru ce să plătească? Problema este că pe planul atractivității turistice, în era mobilității… Sighetul este nevoit să concureze cu Sibiu, Oradea, Sighișoara, Budapesta, să nu zic de orașe și stațiuni turistice din Austria, Elveția, Slovenia, Italia șamd. Fără a vedea bine piața turistică regională, fără a defini punctele forte pe care ar trebui construit stilul turistic local… cam ce șanse există pe o piață concurențială dură? Probabil că Sighetul, luat individual, nu ar face față – decât ca parte din Maramureș. Întrebarea este… cum se poate face din realitatea asta un fel de ofertă turistică atractivă, aptă să producă bani la modul semnificativ.

 

Ceea ce vreau să fac eu referitor la subiectul turismului în Sighet și Maramureș este crearea mecanismelor de promovare a zonei – bazat pe imagine foto și video, care să ajungă la un număr foarte mare de oameni. Imaginile fotografice și parțial și cele video care să reprezinte o bună bază de plecare – din fericire există deja. Un pas este crearea colaborărilor cu acele persoane care sunt apte să dezvolte structurile digitale prin care imaginile cele mai bune să ajungă în fluxurile semnificative de informație; aici e nevoie atât de tehnicieni în domeniul informaticii/ web design, translatori de texte, cât și de oameni cu simț artistic dezvoltat. Plus să finanțezi tot sistemul – din surse publice și private interesate de dezvoltarea turismului, încât el să nu moară în fașă. Că toți cei care lucrează la el, trebuie să trăiască bine – măcar să simtă o șansă de fericire pe termen mediu. Altfel, cu toții pleacă.

 

Simt eu oare potențial în direcția asta? Evident că da!

 

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Maramures. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s