Echipamente și oameni

Mă amuză să văd pe cutia dronei DJI Phantom 4 că este pentru vârste de 18+. Întotdeauna când ajungi să ai ceva echipament nou, ai 3 secunde de plăcere. Dar nu durează mult. Când eram copil, nici nu puteam să dorm știind că mâine cumpărăm Zenith E. apoi teleobiectiv. Era o bucurie să ai primul Praktica, apoi Nikon, unul mai performant… F90X, apoi F4, apoi D3, D810 și alte aparate, teleobiective, superangulare, macrouri, seturi de flash-uri macro, blițuri, microscop, telecomenzi cu infraroșu sau cu ultrasunete, filtre, carduri și un milion de alte mici chestii fără de care… nu ai nici o șansă. Apoi camera video Sony, GoPro, monstrul Blackmagic Ursa și tot ce e necesar să fie pe linie de plutire în privința filmării… și acum, drona, să zboare. Fiecare a fost un efort, o zbatere, obligații șamd. Culmea e că acum avem în familie 2 drone, un Phantom 3, un Phantom 4 plus încă o promisiune pentru un DJI Inspire. Fără astea, nu se poate face imagine. Mă refer la Imagine.

 

Drona? Când în aparatul Zenith-E încărcam un film Fujichrome cu 36 de poziții… ceea ce reprezenta cam maxim ce puteai spera pe atunci… nici nu îți puteai imagina unde o să evolueze tehnologia. În 30 de ani avem la dispoziție drona care să filmeze 4K, să zboare la distanțe de kilometri de unde să transmită live imaginea, pentru ca tu să decizi ce filmezi și ce fotografiezi. Sincer, pare incredibil ce evoluție tehnologică… ce distanță este între ceea ce a fost și ceea ce este. Interesant este de văzut cum tehnologiile apar în stadii incipiente oarecum penibile… și cum ajung să se maturizeze și să aibă funcționalitate diabolică; spre exemplu atunci când au apărut primele aparate de fotografiat digitale, păreau niște glume în comparație cu cele pe film care aveau capacități foarte bune; dar nu a durat mult până când cele digitale au ajuns atât de perfecționate încât au depășit performanțele celor pe filme… și au continuat să progreseze an de an, la un nivel de neînchipuit, atât ca rezoluție, fidelitate a culorilor, sensibilitate la lumină slabă, HDR și un milion de reglaje de finețe. Când au apărut primele drone comerciale, de filmare și fotografiere, erau mai mult sau mai puțin niște jucării butucănoase; azi însă capabilitățile încorporate de o dronă din clasa semiprofesională sau profesională… reprezintă o tehnologie maturizată, aptă să fie utilizată la un mod impecabil.

 

Suntem forțați de situație să ne adaptăm permanent abordările la realitățile momentului, altfel există riscul iminent să ajungi o fosilă vie. Sau, cu o abordare mai optimistă, suntem atrași spre noi orizonturi, să experimentăm ce putem combina din tehnologiile ultimul răcnet și senzațiile pe care le purtăm în noi. Ca atâtea alte domenii, fotografia și filmarea au devenit zone de întrepătrundere a umanului cu tehnologia… aproape că ai zice un fel de cyborg care ajunge unde nu îți puteai închipui. Adică, în loc să faci o poză alb-negru sau color cu țestoasa.. să poți proiecta ideatic un zbor de filmare 4K deasupra pădurii și tinoavelor și stepelor… și apoi să îl poți executa la precizie. Aproape că e dincolo de noi. Dincolo de speranțe.

 

Și cu toate astea, cu tehnologiile absolut incredibile, totuși, omul este de departe cea mai mare valoare. Cât de repede dispare importanța unui aparat, unde este acel iubit Zenith-E? Sau telefonul dual-sim pe care îl aveam cândva și mă uitam la el ca la o minune? În schimb valoarea umanului, a rezonabilității, creativității, sincerității, iubirii față de natură, față de oameni, față de muncă… nu au să dispară și nu au cum să se atenueze în nici un fel de lume ultra-tehnologizată. Din contră, acum îți dai seama cam cât de important este “factorul” uman. Inclusiv pe plan profesional, e destul să încerci să dai drona asta unuia pe care nu am să îl descriu aici… să vezi ce iese. Interesant este că odată ce tehnologia avansează, îți dai seama cam cât de mare este diferența între oameni și oameni. Toată tehnologia planetei este un mare zero barat fără medicii și astronomii, fără biologii și cameramanii, fără profesioniștii de toate felurile care să o utilizeze… să îi dea sens.

 

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Filmare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Echipamente și oameni

  1. Dan Simian via FB zice:

    Ce ne mai chinuiam/bucuram atunci cu rablele alea de aparate, ce fericiti eram in facultate cand reuseam sa facem fotografii si diapozitive si chiar ieseau…am citit atunci cred toate cartile de fotografie care aparusera..

  2. Krisztina Griga via FB zice:

    de multe ori, mergeam pe munte cu o singura rola de diapozitiv, 36 de pozitii. imi faceam un calcul: cate zile stau pe munte, cam cate clisee pot face zilnic, sa-mi ajunga filmul pana la sfarsitul turei. bineinteles, calculul de acasa nu se pasalea cu ce zaream si as fi vrut sa fotografiez pe teren….. si-apoi, mai era perioada de asteptare, pana aveam diapozitivele (sau alb-negru) developate…. avea, totusi, un farmec

  3. D.Grigore zice:

    Intr-un fel regret tehnica de inceput, acum parca este prea la indemna oricui. Incarcam computerele cu tone de imagini, dar nimeni nu are timp sa le selecteze si sa le „vada”.
    Am prieteni care faceau fotografie in pesteri, munceau pe rupte, carau echipamentul pana la fata locului fixau cadrul , aparatul pe trepied si apoi fugeau cu lampile, lanternele si bliturile pana „umpleau” imaginea cu lumina. Asta dura minute bune. Filmul dia era developat in casa in „bai termostatate” cu tigai de apa calda si termometre.
    Dupa cateva zile aflam rezultatul, a reusit cadrul sau am ratat, si asteptam poate alt sezon, alta expeditie, alti „serpasi” care sa duca echipamentul taras prin noroi, . . . .
    Dar cata satisfactie era atunci cand vedeam diaporamele, si stiam cata manopera ingloba fiecare cadru, cata sudoare, noroi, cucuie si chiar sange. Mai ales daca ai contribuit cumva la ele.

  4. Peter Lengyel zice:

    „Like many pursuits in life, it’s about surrounding yourself with the right people.”

    Watch: How a Production Team Broke Cameras and Braved -30º to Shoot Polar Bears in 4K

    http://nofilmschool.com/2017/08/ghosts-arctic-4k-cold-weather-film-shoot

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s