Land Rover Discovery 5

Probabil că fiecare dintre noi avem în minte o idée despre cum ar trebui să arate tipa de vis, sau mașina de vis, sau alte și alte chestii de vis. Sau, cum am arăta noi dacă am avea caracteristicile unui vis. Pentru mine, mașinile care au sens sunt din start mașini de teren sau apropiate acestora… cu ceva lux spre SUV. Rar ai ocazia să vezi că un vis poate să existe și în realitate. Așa a fost ieri la Cluj, unde la un showroom de unde a fost achiziționat Land Rover Defender 110 în urmă cu 8 ani… am avut ocazia să îmi fac acum o impresie directă despre noul Land Rover Discovery 2017. Bestial. Dimensiunea, formele, finisajele, capabilitățile toate-toate sunt fix ce trebuie. Mașina care a fost expusă pentru o singură zi la Cluj, fiind plimbată prin toată Europa, îți dă impresia de perfecțiune… cu toate că acest exemplar avea o motorizare cam soft în comparație cu nevoile reale. Iar dacă îl comanzi cu motor de 3 litri, déjà din start ai costul de 82.000 de euro plus extraurile. Adică, foarte ușor se trece de 100.000 de euro, poate și de 150.000 dacă ai idei mărețe.

 

Pe fața mea nu prea frecvent se vede entuziasmul… și nici nu pot să îl simulez. Dar acest Discovery 5 este apt să dea senzația… Desigur, pentru a avea suportul financiar pentru o asemenea mașină, de la service la asigurare și impozite și carburant șamd… nu e cel mai ușor lucru. Totuși, omul trebuie să aibă vise, să se gândească pentru ce naiba ar putea să își pună creierul la contribuție, ce ar putea să îl scoată din indiferență și amorțeală și sictir. Asta nu e să o cumperi de pe o zi pe alta, ci să existe ideea, așa cum a existat cândva dorința de a avea un Defender 110 și nu altul. La orice chestie de acest gen, la început a fost ideea. Și, cumva, mașina în cauză trebuie să facă parte din ceva schemă mai mare, ce ar putea să fie făcut cu ea. Problema este că dacă îi vezi perfecțiunea strălucitoare, cam greu îți poți imagina să intri printre crengi să le împingi… să ai totul plin de zgârieturi… și greu îți poți imagina și să treci prin noroaie și ape salmastre corozive cu o astfel de perfecțiune. Și nu îți poți imagina prea ușor în ea nici acvarii sparte, capcane și plase și găleți cu lămpi & cloroform, și scule de electrofishing și cizme mari de cauciuc proaspăt ieșite din mlaștină. Cumva, mașina asta pare mult prea fină și prea perfectă pentru realitatea din teren. Dar poate că în prima lună este mai greu, apoi te obișnuiești să o vezi plină de mâzgă și zgârieturi și noroaie? Și poate te obișnuiești să ajungi pe suspensii de aer în cele mai splendide puncte ale unui peisaj extraordinar de frumos. Sau o să îți lipsească forța brută de bivol, de tractor butucănos a vechiului Defender?

 

Fiind vorba de un SUV, Discovery dă o senzație de adecvare și la traficul din oraș… că dacă ești cu Defender parcă te dai cu tancul printre bibelouri. Probabil că Discovery 5 o să fie achiziționat de o parte a valutiștilor și dealerilor de prafuri albe care doresc să o ducă pe pitzi la coafor… și rar o să fie scos de pe asfalt. Deși nu este nici pe departe acel metal masiv care este un Defender – o mașină eminamente de secol 20… un bivol testat de multe decenii de forjare prin cele mai aberante locuri posibile și imposibile, Discovery 5 este de secol 21 și are deci o finețe și o tehnologizare incomparabil mai evoluată… care atât timp cât funcționează la perfecție, îți face viața mai ușoară și imaginile mai luminoase. Este o abordare mai soft, care nu dorește să ajungă printre liane în mijlocul pădurii Hagieni, nici să treacă prin revărsări ale lagunelor, nici să coboare pe ravenele pe care sunt lăsate să vină în jos trunchiurile de arbori, nici să se trolieze pe Țibleș, nu dorește să abordeze bolovanii rotunzi și uriași pe ceva „cale de acces” către nu știu care munte vulcanic. Oferă însă stabilitatea să te ducă comod în locuri relativ sălbatice, fără trepidații care să destructureze rând pe rând memory-stick-urile cu muzică.

 

Producătorul susține că la Discovery 5 cu dotarea basic-standard ai capacitatea de a trece prin apă de 90 cm adâncime. Cu Defender 110, recomandarea-asumată de producător privind adâncimea apei prin care poți trece fără snorkel este de doar 50 cm (bine, se poate trece destul de lejer și prin apă de circa 1 metru fără probleme din câte am constatat)… dar e mult mai bine dacă ai deja pus snorkelul care să tragă aerul de la circa 180 m înălțime. Oricum, sincer nu prea văd cine se bagă în apa de un metru și nămoluri cu acel Discovery 5, metalizat cenușiu.

 

 

Acest Land Rover Discovery din generația a 5-a a fost prezentat la Paris în 2016. În Marea Britanie, acasă la ea, mașina va începe să fie comercializată din primăvara 2017. Din câte pare, este cea mai tare mutare făcută de cei de la Jaguar Land Rover. La Cluj nu am făcut nici măcar o poză cu ea, că un Land Rover în sala de prezentare nu este în habitatul lui… din sălbăticie. Plus că în fotografie greu se poate percepe dimensiunea perfectă (4,97 pe 1,85 metri) și dispare și finețea pe care poți să o simți doar tactil. Pur și simplu, nu se poate reda senzația. Riscul este ca o perfecțiune de acest gen să fie un obstacol în utilizarea mașinii la potențialul ei real. Este probabil să pui un prea mare accent pe integritatea ei, să nu o izbești de ceva stâncă, să nu o expui riscurilor… iar dacă e așa, își pierde destul de mult din sensul ei de a exista. Hai să presupunem că ajungi să o ai, unde naiba tragi linia de echilibru între a o iubi admirativ versus a o exploata ca pe o dihanie de metal… este greu de zis.

 

© dr. Peter Lengyel

 

PS. Cândva în noaptea comunismului erau luminițe date de poze alb-negru cu Land Rover Defender… prin cărți despre savane est-africane, și păreau niște chestii bestiale care ar putea să te ducă în locurile perfecte în momentele care contează, păreau să te facă mult mai deștept și poate chiar fericit… doar că păreau cumva și inaccesibile… mai mult în domeniul viselor decât în realitatea tangibilă. Dar dădeau cumva o speranță că se poate, măcar teoretic. Și Defender-ul a devenit o realitate, la o dotare de 10 sau 20 de ori mai performantă decât cea a vehiculelor din pozele vechi. Acum poze alb-negru nu ne mai impresionează, decât foarte rar. Dar un Discovery 5 pe care îl atingi poate să fie un target pentru a redeveni mai viu, mai dornic de a face un nou pas… și a străbate cu acea dihanie câteva sute de mii de kilometri poate și un milion, văzând-fotografiind-filmând oricâte păsări, munți, insecte, mlaștini, șerpi și urși. Dând nou sens zilei.

 

13 minute despre un vis:

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Land Rover Discovery 5

  1. Gabriel Bănică zice:

    Salut Peter!
    Automobile de oraș, cum poți să dai suma asta de bani pe o mașină și apoi să intri cu ea printre tufișuri sau să treci pe lângă o turmă de capre care își mai încearcă coarnele pe portiere?
    Eu sunt mulțumit de Suzuki Vitara al meu clasic. Sper să se mai facă astfel de mașini. De fapt au reapărut și discurile de vinil (L.P.-uri). Prea mult comfort, ne despărțim de natură . . .
    Toate cele bune!
    Gabriel Bănică
    P.S. Dar dacă aș avea foarte mulți bani . . . .

  2. peterlengyel zice:

    Ieri am trecut cu Defenderul pe langa un alt Defender si ne-am salutat… asa cum este obisnuinta celor cu o astfel de dihanie. Ma gandeam ca daca eram cu Discovery si salutam pe unul cu Defender… nici nu raspundea, si probabil avea impresia ca dincolo e ceva (….) dar oricum nu unul adevarat. Impresii si impresii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s