GoPro – printre tufe

Dacă te uiți la un GoPro nu pare foarte impresionant; parcă e prea nesemnificativ în dimensiune… parcă nu ai încredere în tehnologia din atât de puține grame. Când constați cum arată un Blackmagic Ursa… ai tendința să uiți că există și GoPro. Garantat nu impresionezi pe nimeni când filmezi cu așa-ceva… dar cu filmările… poate. Pentru asta trebuie să ajungi la o măiestrie în utilizarea micii-camere, să percepi care este potențialul ei și cum poate să fie folosit la un mod ultra-super-creativ. Că altfel… chiar e bine să uiți de ea.

 

Fiecare cameră de filmat își are părțile pozitive… și cele negative. De multe dintre aspecte nu îți poți da seama doar dacă ieși cu ele pe teren, în condiții concrete… acolo pe bolovani, printre copaci. De fapt, cel mai bine ar putea să fie să ai un set întreg de diferite echipamente de filmare, ușoare, grele, mici, mari, care mai de care mai sofisticate… cât mai apropiate de ultimul răcnet în domeniu (și care mai de care mai costisitoare, din păcate).

 

În măsura în care dorești să ai cadre în mișcare prin spații restrânse, strâmte, printre stânci, sus prin arbori, printre tufe, în poziții speciale spre exemplu între capurile a doi boi care trag o căruță pe deal… nu te văd bine cu o cameră de 10 kg. Adică, în multe locuri este nerealist să montezi o cameră greoaie, sau poate să existe chiar imposibilitatea de a ajunge cu ea acolo unde trebuie… din lipsa spațiului fizic. Așa că un GoPro care are câteva grame și filmează în 4K este o chestie care merită utilizată, la maxim. Desigur, 4K de la GoPro nu este identic cu 4K de la Blackmagic… dar asta este viața. Dacă montezi o astfel de mini-cameră pe un monopied, poți să filmezi în locuri unde de altfel era zonă no go. Nu doar că poți ajunge în astfel de puncte mai speciale, dar poți avea și mișcări ale camerei care prin alte mijloace nu par fezabile… sau ar costa atât de mult că nu are sens să încerci. Când te gândești la costul macaralelor pe care să miști o cameră de 10 kg, la dificultatea de a ajunge cu ea în zonele care contează, instalarea de șine, cabluri, tot felul de detalii operate de cine știe câte persoane… cred că îți dai seama că direcția de acest gen nu este una care să funcționeze la modul uzual… în contextul financiar de azi. Nu ai cum să te plimbi cu atât de multe echipamente după tine… plus circa 10 oameni care să le pună în funcționare… așa că asta rămâne pentru alții… sau pentru altădată.

 

Simplitatea debordantă a unui GoPro înseamnă desigur și neajunsuri… dar dacă te gândești că poate transmite imaginea live pe un smartphone… deja nu mai pare atât de catastrofal. Poți să filmezi și singur… dar cred că este mai bună varianta în care unul urmărește imaginea transmisă, iar celălalt manevrează GoPro-ul aflat pe monopied… existând desigur o permanentă comunicare, reluarea fazelor ratate, încercarea câtorva duble etc. Oricum, cu asemenea cadre dinamice, printre crengi și tufe, printre ierburi, în ape, cu soarele sclipitor în cadru… doar când ajungi să vezi pe monitor îți dai seama ce este utilizabil și ce este gunoi. Iar proporția cadrelor care nu au fost să fie bune… este logic să fie destul de mare. Este un fel de “pescuit” de cadre interesante, unde creativitatea are larg spațiu de manifestare… foarte mult loc liber. Și hazardul joacă un rol destul de mare, poate prea mare. Cu stângăcii evidente pe la început, cu ocazii ratate, se poate perfecționa un stil în care să extragi din pădure, din cursul de ape, din fânațe etc… un fel de informație extraordinar de interesantă, ceva unic și irepetabil… la un mod care este sustenabil financiar… cu 1-2 oameni în teren.

 

Dorind să faci ceva pe această direcție, trebuie să ai o hotărâre care să facă diferența; adică, zilnic rezervate câteva ore de seară în zonele perfecte, unde să filmezi până dispare Soarele și se face întuneric. Acele câteva ore de seară, 2… sau 3 maxim… sunt cele care pot oferi luminile demne pentru peisaje GoPro-uite printre plante și ape. Poate că sună ciudat, măcar un pic, dar cumva trebuie să ai stilul/ hotărârea unuia care se droghează… adică orice se întâmplă omul găsește calea spre a își obține doza. Trebuie să ieși la filmare zi de zi de zi de zi, până se adună materialul filmat de care aveai nevoie; în fiecare zi de teren tragi măcar un card pe GoPro și acasă te uiți la ce a rezultat. Cu ajustările de rigoare ale stilului, poți să faci secvențe din ce în ce mai bune. Interviurile eco/ naturalistice/ gen dezvoltare durabilă sunt ele OK, dar trebuie să ai cadrele din teren care să dea senzația, detaliile, culorile, mișcările care să ilustreze poveștile de seară… un fel de dans al culorilor, formelor, ideilor.

 

Ideile pot să vină cu nemiluita. Poți lega GoPro-ul cu ceva fir de pescuit și îl poți lăsa să treacă prin cascadă; dacă faci o astfel de încercare de 5-10 ori, poate că ai obținut cele câteva secunde care să îți taie respirația. Poate nu. Îl lași să plutească la nivelul apei să treacă pe sub un pod de gheață? Se poate poziționa deasupra capului unui țăran care cosește, sau pus pe coasă și ai imagine mișcată în timp ce este tăiată iarba? Îl pui aproape de tot de gura unei vaci care rupe iarba, sau ceva bivol ori cal? Îl lași o vreme la gura unei scorburi în care este cuib de viespi? Sau dacă ai da de un loc unde se reproduc peștii? Sau se poate ridica pe o tijă la marginea unui cuib de barză, să filmeze momentul când adultul vine și hrănește puii… din prim-plan? Cred că îți dai seama că pe acest tărâm creativitatea este de facto nelimitată. Doar să ai timp și chef de viață.

 

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Filmare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s