Aviația în Maramureș

În această prezentare sunt incluse imagini fotografice realizate în iulie și septembrie 2016.

 

În acțiunea din iulie am filmat câteva interviuri, câteva detalii despre avioane ultraușoare, niște decolări și aterizări, plus am montat o cameră GoPro pe un avion să tragă câteva cadre din timpul zborului. Condițiile meteo nu erau favorabile zborurilor, turbulențele erau foarte puternice, iar luminile pentru fotografiere/ filmare din aer… absolut nepotrivite… mai ales pe la mijlocul zilei.

DSC_0541DSC_0552DSC_0565DSC_0586DSC_0591DSC_0595DSC_0605DSC_0614DSC_0625DSC_0515DSC_0523DSC_0527DSC_0488DSC_0494DSC_0449DSC_0451DSC_0452DSC_0453DSC_0455DSC_0458DSC_0308DSC_0309DSC_0313DSC_0446DSC_0437DSC_0153DSC_0155DSC_0376DSC_0187DSC_0145DSC_0109DSC_0112DSC_0163DSC_0421DSC_0422DSC_0431DSC_0467DSC_0479DSC_0503DSC_0499DSC_0500

 

Mihai a fost director al Aeroportului Baia Mare. Povestește că un oraș vest-european similar ca dimensiune cu Baia Mare, are un hangar cu 150 de avioane ultraușoare. Iar la Baia Mare sunt zero avioane: mare diferența. Vorbește cu entuziasm despre potențialul pe care îl are zborul, de faptul că de la Baia Mare la Sighet îi trebuie 11 minute și 3 litri de carburant.

DSC_7406DSC_7576DSC_7601DSC_7621DSC_7626DSC_7641DSC_7716DSC_7736DSC_7745DSC_7747DSC_7755

 

Dinu povestește despre pasiunea lui pentru zbor, de fapt singurul pilot din Maramureș. Este cumva penibilă situația ca în secolul 21 această zonă să aibă 1 singur pilot, și nici acesta nu mai este tânăr. Îți dai seama ce pasăre-rară ai aici, un om care a încercat să facă ceva pentru a mai scoate Maramureșul din izolarea ancestrală care îl menține în epoca de piatră. Cum să faci o pistă înierbată și un hangar, cum să ai avionul bine întreținut și care este fericirea, costurile și riscurile zborurilor.

DSC_0198DSC_0217DSC_0222DSC_0234DSC_0254DSC_0260DSC_0298DSC_0300DSC_0301DSC_0316DSC_0319DSC_0322DSC_0325DSC_0338DSC_0359DSC_0364DSC_0367

DSC_0632DSC_0643

În canicula de sfârșit de iulie, stând la umbră la marginea hangarului, piloți din Maramureș, Satu Mare, Bihor îți împărtășesc experiențele zborurilor, discută despre navigație, despre situații-limită, despre minunea de a zbura ca păsările cerului. Se analizează tot felul de aspecte legate de posibilitatea detectării precoce a incendiilor de pădure, la monitorizarea tăierilor ilegale șamd. Dar, sunt aduse în discuție și tot felul de aspecte ale incapacității locale, de ai impresia de multe ori că liderii-politruci sunt niște moime care încă nu au coborât din copac. Cât de greu se face și cel mai simplu pas, cât de multe sunt opreliștile de toate felurile, invidia, obielismele și țărănismele de toate felurile. Greu se poate zbura cu atâtea pietre legate de gât.

DSC_0704DSC_0706DSC_0709DSC_0718DSC_0737DSC_0739DSC_0740

DSC_0760DSC_0768DSC_0769DSC_0816DSC_0819DSC_0822DSC_0854
La Oncești, pista înierbată este în paragină, este vai de mama ei. Cu încetul, buruienile, noroaiele, bălțile și vacile au reintegrat aerodromul în Maramureșul ancestral. Deci, aviația în Maramureșul Istoric este oarecum sublimă, dar lipsește cu desăvârșire. De asta am fost noi în stare până în 2016.

La pista de la Copalnic Mănăștur vor veni circa 6-7 avioane ultra-ușoare la început de septembrie, așa că o să fie o bună ocazie pentru a mai da câteva ture și a face fotografiere/ filmare din zbor… și mai ales se vor trage multe cadre filmate cu GoPro prins pe diferitele avioane. Cu aceste imagini se poate face un filmuleț destul de interesant despre spectaculozitatea zonei, o privire din cer.

 

DSC_5376DSC_5382DSC_5383DSC_5384DSC_5385

DSC_5426

DSC_5343DSC_5352

DSC_5361DSC_5364

DSC_5388

DSC_5234DSC_5252

DSC_5263DSC_5414

DSC_5276DSC_5313DSC_5319

Septembrie. Știam că trebuie să vină 6-7 avioane, dar până la urmă au fost circa 14-15; nu am stat să le număr, plus că unele veneau, altele plecau așa că era mai greu să vezi câte au fost în total. Ideea era să se filmeze cu GoPro pus pe careva dintre ele, pe cât posibil pe careva avion mai performant, în lumini din apus. Colegul din Rotary Club Bistrița, de fapt președintele clubului, are un avion care îndeplinește cerințele, iar el este un pilot performant, așa că va exista ceva spectaculozitate a filmărilor. A fost o experiență bună și pentru Mark, să vadă cam ce înseamnă să zbori cu avion ultra-ușor, să plonjezi, să urci abrupt, să zbori razant aproape de sol la viteză mare. Aproape toți cei care au venit cu avioane din alte zone, piloți și însoțitori din Cluj, Oradea, Târgu Mureș șamd au rămas la distracția care a urmat, la gulaș și sarmale și pancove, plus muzică și “apă minerală”. Toate acestea au fost organizate de Dinu, care a pus energie, pasiune și a dispus și de resursele necesare. Oricum, a fost frumos.

DSC_0502

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Maramures. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Aviația în Maramureș

  1. Felician Ilnitchi spune:

    Sunt un fan al aviatiei am admirat mult pe cei care au ocazia sa zboare,in tineretre am urmat o scoala de planorism obtinand certificatul categoria C ,acum la varsta de 84 ani am ramas cu nostalgia acelor vremuri frumoase

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s