Naturalistul și Mașina de Teren

Drumuri printre dealuri, pe văi și pe versanți, ajungând la mlaștini ascunse, urcând prin păduri și prin stâncării montane, drumuri prăfuite prin stepe… la margini de lacuri, dacă le parcurgi ani și ani de zile pe distanțe enorme… îți devine cunoscută o Lume a Naturalului. Ajungi în locurile care contează, la momentele care contează, îți faci o imagine realistă despre biodiversitate și starea în care ea se află azi. Ne putem întreba, care era oare opera marilor naturaliști, savanți biologi, geologi, geografi ai trecutului… dacă puteau ajunge la un mod relativ facil, cu echipamente pentru cercetare… în locurile relevante. O întrebare conexă este… oare generația post-modernă se ridică la nivelul de înțelegere facilitat de tehnologia actuală în privința accesului în teren, disponibilitatea echipamentelor de ultimă generație, ușurința comunicării… sau cam lipsește de undeva, omul? A fost oare mult mai rapidă evoluția tehnologiei și posibilitatea accesării terenului, în comparație cu o stagnare sau restrângere a motivației și a disponibilității umane?

Drumuri intersectând ape. Drumurile de acces utilizate de căruțe, TAF-uri și mașini de transportat bușteni de multe ori trec peste ape curgătoare destul de semnificative, în zonele unde în general apa nu este prea adâncă; probabil că localnicii știu bine care este nivelul și viteza apei la care ei pot să riște o trecere… dar dacă tu ajungi rar sau prima dată prin zonă, nu ai de unde să cunoști detalii. De-a lungul Dunării, prin Dobrogea sau pe la marginea Deltei sunt destule locuri unde drumul este inundat, atât de ape de precipitații adunate în ceva „fund de sac”, cât de ape revărsate la viituri, sau pe grind apele mării scoase de ceva furtună. A te lansa în traversarea unor astfel de zone, este întotdeauna o chestiune dubioasă. Poți face doar o estimare aproximativă, privind puterea curentului, nivelul actual al apei, aderența la substrat, și poți spera să nu existe ceva adâncitură la care nu te așteptai sau ceva mâluri-nisipoase-noroioase-argiloase depuse, cu efecte greu de previzionat. O premisă destul de importantă este să ai snorkel care să absoarbă aer pentru motor de la un nivel care nu prea are șanse să ajungă sub apă (de la 2 metri înălțime… în loc de 1 metru înălțime în cazul în care mașina de teren nu e dotată cu acest accesoriu). Dacă e o zonă mai ciudată, o variantă este să ancorezi mașina cu cablul de la troliu de un arbore de dincolo de apă, în măsura în care valea este cam mocirloasă și există risc mare să rămâi scufundat în mâlurile respective. Când ajungi la un astfel de loc, trebuie să pui în balanță riscurile, adrenalina și dorința de a merge în zonele pe care doreai să le vezi. Dacă în cazurile aflate pe muchie de cuțit totuși decizi să treci și dacă reușești acest lucru, garantat că va rămâne printre amintirile de neuitat. Peste ani și ani vei discuta râzând cu colegii de echipă: ai și fotografiat cum milioanele de stropi de apă-curată păreau o explozie… îți mai aduci aminte de locul acela…?

Praf și pulbere. În privința mașinilor de teren, situația este foarte diferită față de cele de pe șosele, și cred că nu te surprinde asta. Dacă luăm filtrul de aer, care filtrează particulele de praf din aerul tras spre motor… și dacă ai văzut cam ce colb infernal este pe drumurile uscate de pe loessurile din zonele de câmpie spre exemplu prin Dobrogea… deja îți este clar că avem o mică problemă. Dar până și dacă iei drumurile din zonele de dealuri și munți ai Maramureșului pe timp de vară, în privința prafului deja este o diferență enormă față de drumurile asfaltate. Adică, după o vreme atât de mult praf este reținut în filtru că poate ajunge să reducă fluxul de aer (și de oxigen) spre motor, ceea ce face ca arderea/ funcționarea acestuia să fie „gâtuită”, iar mașina să aibă schimbări ale puterii de tracțiune. Un element atât de simplu cum este filtrarea prafului… face necesară schimbarea de circa 3 ori pe an a filtrului respectiv, ceea ce este de 3 ori 150 lei, adică circa 100 de euro. Poate că un snorkel care trage aerul de la înălțime mai mare poate să mai ajute ceva… dar praful tot rămâne o problemă.

Mai trebuie descrise câteva aspecte… cândva în viitor:

Deplasarea pe drumuri cu gheață………..
Deplasarea pe drumuri cu noroaie prin pădure… riscul derapajului și lovirii de arbori……
Cât de ușor se poate să rămâi în noroaie care au suprafața uscată… dar nu pot susține mașina… în cuvete lacustre
Cât de ușor poți rămâne afundat în noroaie care par nesemnificative, de la margini de lacuri…….
Aspecte electronice în care nu poți avea încredere: senzori supuși trepidațiilor și apei, electromotor șamd.
Mașini de teren agile versus cărăuși… gen cămilă încărcată cu tot ce vrei.

De inclus o serie de poze relevante despre subiect.

© dr. Peter Lengyel

PS. Acesta este un draft, cred că este destul de clar.

 

PS2. Mai jos este o serie de imagini de pe facebook, poze care arată cam care este stilul Land Rover Defender… cu bune și cu rele.

258384_136632999745643_3845963_o

10675793_783301885056770_7327905122448530987_n

254594_138097089599234_4606474_n

1865_10153930065069758_2355712867335016078_n972328_10154051330784758_8537308171811064625_n993579_506966466129569_7538376449880564978_n995306_1670099596586930_6489242028970890766_n999256_564545033588193_1247176647_n1003936_10153912437294758_1751569367736046464_n1097090_201087040050848_1503320698_o1915578_528564567303092_4155766125965678162_n10325786_10154139949569758_5337957471660059202_n

551428_475412512512377_30195058_n

10387393_353926454766905_41968730144281898_n

383391_300272093381732_183664114_n

10456052_300004063492478_4815251052487158235_n10920960_386613028164914_4307172887017031868_n11062932_859381640804816_3763465865046538726_n11110985_430907937068756_3424188879494476617_n11145139_878314062244907_7375490362443369281_o11202648_10153862158249758_3352428341932259914_n11329960_858128500907441_3273477105524763341_n11667376_446062172219999_3224886124768499299_n11709623_842163142526666_8468479600978867357_n11760255_456292764530273_2437086814938587927_n11899819_859381527471494_7141232597278139707_n12020023_477185089107707_808783088319232316_n12038412_878314105578236_2817502684494025065_n12143155_10153774097844758_5489017488151313380_n

11887969_499833466842140_4726168586377030096_n

12227201_10153847884564758_575621436264649015_n12235125_491588017667414_6038149696720460115_n12249742_10153829395529758_1391724164821641354_n12250012_10153842082104758_6322366286488409500_n12294779_903089619767351_4588231439958851434_n12314022_1049532981753184_3513086265908238236_n12321162_10153875851759758_3693193511967216796_n12341391_10153869958834758_430151387818857768_n12345570_10153879752324758_1611501680990317872_n12375979_10153889512324758_298902000194041758_n12472790_1003782716342018_4908679931064713534_n12742831_10154056032029758_4709052398118425419_n12799349_525657087593840_3882201874802686349_n

10169341_722328807842723_7304031901526922816_n

12814290_526961944130021_2550797135977538985_n12821502_984492118271078_3235956350221410295_n

954618_511098472277114_1467779587_n

12832290_10154119996314758_6812507152980555195_n12931302_10154193780884758_6125113947234488775_n13263871_1040828309304125_3915606417874178247_n

425165_391673110886318_1942528889_n1378245_596162310432045_1300359613_n1379378_596162323765377_1063891831_n1383500_596162303765379_599662119_n

13315480_565151503644398_8795559221374292935_n13325462_10154339813899758_2357771814656427443_n13537743_1057837864269836_4972721521175964000_n

12299212_567218783430217_2559610023779417205_n

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Naturalistul și Mașina de Teren

  1. peterlengyel spune:

    AICI VOR EXISTA CATEVA PREZENTARI DE SITUATII CARE AU AJUNS SA MEARGA PROST:

    Cand te crezi expert in off-road, ai face bine sa lasi copiii pe malul raului

    http://www.4tuning.ro/filme-masini/view/fhf-9ApfvVx

  2. peterlengyel spune:

    „Nu, nu se mai fac faruri din sticla, acum se fac din plastic. Nu, nu se mai pun bare zdravene metalice, capabile sa darame o fortareata, acum sunt din plastic si la impactul cu o vrabiuta plesnesc…”

    Editorial: Ce aveau special masinile mai vechi fata de cele noi de te tineau o viata fara probleme?

    http://www.4tuning.ro/istorie-auto/ce-aveau-special-masinile-mai-vechi-fata-de-cele-noi-de-te-tineau-o-viata-fara-probleme-31748.html

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s