Deutsch Kreuz – Szászkeresztúr – Criț

O scurtă vizită în această localitate a dat ocazia realizării unor fotografii la un eveniment autentic al sașilor, sus în biserica fortificată care se ridică deasupra localității; mai jos, în zona centrului nou era un alt tip de eveniment, cu muzică modernă și nenumărați oameni bronzați, așa încât în zona respectivă nu am găsit nici un subiect fotografic care să se integreze în ceea ce mă interesează pe mine. În satul acesta este o casă splendidă, restaurată la un nivel al pretențiilor actuale, dar păstrând stilul tradițional, un exemplu al lucrului bine făcut unde simți ce bine era să trăiești pe aici cândva când erau pe stradă conversații în germană/ dialect săsesc. Deci, aceste prime 18 fotografii sunt grupate pe 3 teme: 1. exteriorul unei case din sat… o clădire care era bine iluminată în acel moment (dar erau sute de case interesante dintre care unele ar merita cândva fotografiate); 2. un eveniment săsesc în care oamenii se distrau excelent în stilul care îi caracterizează (adică nimeni nu era întins mort de beat pe jos); 3. interiorul casei unde am stat o noapte, un loc foarte plăcut, răcoros și pe vremea caniculară de afară (și unde voi sta și în octombrie, la următoarea tură de fotografiere prin zonă).

Îmi imaginez că prin octombrie va exista contextul să fac o serie mai elaborată de imagini, cu zonele mai interesante din sat, cu case și biserica fortificată… poate și „șasă cai frumoș”. Chef să fie de poze, resurse pentru carburant și ceva mâncare bună… lumină care să ne facă să simțim că merită trăită viața… în felul nostru, unic și irepetabil.

DSC_2489

DSC_2483

DSC_2492

DSC_2495

DSC_2522 DSC_2524 DSC_2525

DSC_2503 DSC_2508 DSC_2515

DSC_2518 DSC_2528

DSC_2567

DSC_2549

DSC_2545

DSC_2539

DSC_2540 DSC_2561

Pentru cazare în casa asta din anul 1780 (sau din 1786?) puteți suna la dr. Roxana Ganciu – 0723536790.

© dr. Peter Lengyel

PS. Dacă vedeai cam care era diferența de stil între “bulibășeala” de la festivalul din sat… față de atmosfera distracției din biserica fortificată… aveai impresia că ai observat două lumi diferite. De fapt, acestea sunt realmente două universuri paralele, 1. cel al sașilor care au ridicat minunatele construcții din zonă, case și biserici fortificate, cetăți splendide care au devenit patrimoniu UNESCO, cei care deși erau țărani aveau o finețe și o sofisticare mai mare decât a tractoriștilor actuali de prin orașe și 2. altul al “țiganiadei” care a ocupat casele rămase fără locuitori în Transilvania săsească aflată sub ocupația comunistă. Greu îți poți imagina un dezastru mai mare pentru zona săsească, decât părăsirea ei de sași… care au plecat masiv, lăsând în urma lor cam tot ce aveau mai aproape de suflet. Doar că aici nu se mai putea exista uman, era viciat aerul de duhoarea pestilențială a dictaturii național-comuniste. În locul lor s-au instalat gloate inculte, lipsite de cel mai elementar bun-simț; au intrat în casele acestea, ducând și caii în camere, au făcut foc din parchet, din mobilă, din minunate comori etnografice ale Transilvaniei. Acum că satele săsești, sau măcar o parte dintre ele, au casele cu fațade renovate, este bine. Dar dincolo de gardul vopsit, este tot acolo… leopardul. Se poate vedea că atunci când turistul trece pe lângă un grup de actuali-localnici, din reflex se protejează să nu fie lucrat la buzunare. Mai face o poză cu fetițele de 12-13 ani cu fuste lor colorate, care au și ele copii la rândul lor… mulți, mulți copii. Există un pattern al familiilor cu un copil sau maxim doi… și un alt pattern al familiilor unde „se poate și cu șasă”. Măcar din punct de vedere demografic, problema este foarte frumos rezolvată.

Acest articol a fost publicat în Splendori in Iubita Noastra Transilvania. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

51 de răspunsuri la Deutsch Kreuz – Szászkeresztúr – Criț

  1. Laurentiu Ciocirlan via FB zice:

    Seara cand ma plimb pe strazi si privesc pe geamurile caselor ocupate si distruse de tigani, mai vad sobe similare in degradare. La fiecare plimbare pe strazile din Bucuresti observ disparitia unui grilaj de fier forjat, disparitia unui geam de lemn lucrat perfect, a unui acoperis si a multor case.

  2. adailton zice:

    Sunt un admirator mai vechi al lumii sasesti. Ma pasioneaza cetatile biserici. Le caut in special pe cele, pe care nu le stie toata lumea. Nu ma prea intereseaza destinatile consacrate, cum ar fi Viscri si Biertan. Nu le contest frumusetea si importanta, in mentalul colectiv sasesc. Dar imi plac cele mai retrase, cele din fundataturile dealurilor din interiorul arcului carpatic.
    Asa ca, in aceasta vara, am ajuns involuntar de pe Fagaras, ca o completare la o tura superba, la Carta. Am nimerit, la adunarea sasilor, unde am observat si eu aglomeratia descrisa de tine. Si Carta, este una din acele destinatii, deja „uzate”…

  3. adailton zice:

    Spune-le tigani. E simplu!

  4. beheader69 zice:

    un sat destul de micut si sarac, ca mai toate din zona. Dar poate ca nu asa sarac cultural. am ajuns acolo cu bicicleta din greseala, venind dinspre padure dupa un lung traseu. noroc ca am gasit de mancare la , cred, singura pensiune din sat.

  5. Pingback: Deutsch Kreuz – Szászkeresztúr – Criț « Eu, la feminin

  6. peterlengyel zice:

    „Ha úgy látod, hogy minden elveszett,
    Menj őserdőkön, tengereken túlra
    Ajánlani fel két munkás kezed.
    Menj hát, ha teheted.

    Itthon maradok én!
    Károgva és sötéten,
    Mint téli varjú száraz jegenyén.
    Még nem tudom:
    Jut-e nekem egy nyugalmas sarok,
    De itthon maradok.”

    Reményik Sándor

  7. Pruna Marius Nicolae via FB zice:

    Hai in țara Făgărașului. Dacă nu is țigani sau venetici, is lăcate pe poartă.

  8. Gheorghe-Dorel Stan via FB zice:

    Daca te duci pe ruta Deva-Timisoara pe la Lugoj vei vedea tragedia satelor parasite de svabi si ocupate de tigani: casele nu mai au nici geamuri, tot ce a fost material lemnos a fost bagat pe foc, acoperisurile si zidurile cad, iar ocupantii actuali belesc fasolea catre trecatori.

  9. Maris Dalv via FB zice:

    Exista o carte Underdevelopment is a state of mind, si acesta e cel mai bun exemplu. Am vorbit cu un german al carui tata fugise din Konigsberg/Kaliningrad. Lasase o casa perfecta, cu utilaje si irigatii. In anii 80 au primit voie sa viziteze din RFG orasul si au fost socati de nivelul de degradare la care ajunsesera casele lor. Din pacate unii nu pot nici macar sa intretina ceea ce altii pot construi, dupa care se victimizeaza ca sunt saraci si marginalizati, desi au primit case gratis si nu au dovedit ca stiu sa se ridice la nivelul acestei sanse. Sehr bedauerlich.

  10. Tudor Duică via FB zice:

    Adevăruri dureroase, spuse pe șleau.

  11. Oskar Brima via FB zice:

    Adevarul acesta este

  12. Matei Campan via FB zice:

    sint unii care ajunsi in iad il transforma in rai altii care ajunsi in rai il transforma numaidecit in iad. din prima categorie putem sa-i numim, de ex, pe banatenii luati si aruncati in Baragan, in pustietate, cu miinile goale. in scurt timp au ajuns sa vinda legume localnicilor, etc.

  13. Gheorghe Radu Halmagean via FB zice:

    Groaznic scimb de valori.Dar ce sa zicem de orase?Centrele oraselor sunt ocupate de smecheri cu acte de mostenire obtinute in strainatate.Au transformat case ridicate in peroada intebelica cu o arhictectura aparte in kichuri cu pagode si turlite cum a zis unul sa-i proiectez eu casa.

  14. Martin Ionita via FB zice:

    Cel mai dureros adevar al Transilvaniei de azi.

  15. Sebastian Petrișor via FB zice:

    Nu aveam 10 ani, dar mi-o aduc aminte pe maica-mea intorcandu-se trista de la serviciu, zicand:
    „O plecat si domnul Weber…” (si doar numele asta mi-l aduc aminte, din cele mult prea multe pe care le spunea)

  16. Martin Ionita via FB zice:

    De oamenii astia mi-i dor tare uneori.

  17. Dan Octavian Paul via FB zice:

    Si mie, mai ales ca lor nu le prea statea gandul la tinuturi sasesti sau sfabesti, steaguri ale lor, limba germana peste tot, steaguri incendiate s.a.m.d. Atentie, nu vreau sa provoc pe nimeni dar asta a fost ! Au muncit, au fost relativ discreti, au respectat statul, i-au respectat pe cei alaturi de care traiau si au fost multumiti cu ce au avut. Da, au fost vanduti de statul comunist dar, de cealalta parte, au fost si cumparati. Mi-e dor de celebrele „chefuri” sibiene din anii ’70. Muzica si distractie cat cuprindea.

  18. Iulian Burghis via FB zice:

    La noi, in sudul Ținutului Craiesc, seara la porți este plin de săsoaice sa știți. Mai brunete, dar sasoaice. Și se previzionează apariția unei combinații interesante între sasoaice brunete și militari americani, cantonați la Cincu, de toate culorile de aceasta data. 🙂

  19. Stefan Hagima via FB zice:

    În câțiva ani și în Moldova, mai ales în satele de catolici din care au plecat la muncă mii de oameni, în casele lor frumoase vor intra „carcaleții „, gândacii de bucătărie

  20. Orlandea Sorin via FB zice:

    am asistat din pacate la agonia civilizatiei sasesti…trist..ireparabil..

  21. Iulian Burghis via FB zice:

    Și totul sub ochiul primitor și tolerant al nostru, romanilor.

  22. Orlandea Sorin via FB zice:

    tampenia asta a fost ridicata la rang de politica de stat si nu raspunde nimeni pentru acest dezastru…ne batem cu caramida in piept ca suntem ..pe veci stapani..nu stim ce sa facem nici cu patrimoniu extraordinar lasat in urma …

  23. Hermann Löw via FB zice:

    Mulțumesc mult pentru frumoasele cuvinte spuse despre sași. Eu, de obicei,mă
    feresc să spun ceva asemănător despre sași, întrucât nemții au un proverb:
    ” Eigenlob stinkt” adică:
    ” autolăudarea pute”
    Cu toate acestea,de data asta,
    vreau să remarc două lucruri
    despre sași, care ,pentru mine,
    sunt deosebite”
    1. Pentru prima dată în lume
    învățământul obligatoriu pentru
    băieți și F E T E a fost introdus
    în Germania, în ducatul Pfalz –
    Zweibrücken în anul 1592.
    Pe locul doi orașul Straßburg în
    anul 1598,iar pe locul trei, sașii
    din Ardeal, în anul 1633. . .
    O altă remarcă din viața sașilor:
    nu cred că a existat în Ardeal
    sat săsec fără fanfară. În sate mai mari existau chiar două,din
    care una pentru copii și tineret.
    De remarcat este faptul că acești țărani cunoșteau toți notele și cântau după note.
    De menționat faptul că, repertoriul acestor fanfare nu
    cuprindea numai muzică de dans, adică vals,polca ș.a. dar
    și marșuri funebre, marșuri ci și
    partituri mai complicate pe care le învățau după note.
    Fanfară era condusă de regulă
    de către organist sau un învățător. Acești ” muzicanți
    țărani ” au fost foarte apreciați
    în fanfarele militare, atât până în 1918 cât și după ” marea unire”. Mai ales dincolo de Carpați de mirau „capelmaiștri”
    cum de știu niște țărani să cânte după note.

  24. Rose Teutsch via FB zice:

    Pai se cam repeta istoria! Asa a fost si in ’45, cand le-au luat sasilor toata averea, si au bagat tigani in casele lor! Pâna si gardurile au fost folisite pt foc. Cand s-au darapanat toate casele, li s-au restituit prostului de sas, sa le renoveze si sa le puna din nou la punct!!!! Pe mine una, nu ma mai mira nimic ce se petrece in Romania!

  25. Margit Fanci via FB zice:

    Corect …tiganiada ne face si tara de rusine si nu numai …pacat ca nu am invatat chiar nimic din vremurile apuse ….se spune ca omul din greseli invata …se pare ca la noi NU se invata ….

  26. Rudolf Poledna Jo via FB zice:

    Inca ceva: in constiinta multor sateni, chiar din satul si comuna mentionata, inca mai exista teama ca „vin sasii inapoi si le iau casele”. Folosit de politiceni locali ptr cateva voturi in plus (las’ ca rezolvam noi), in contextul in care FDGR are 4 sau 5 locuri in consiliul local Bunesti. Si: toti alesii din satele „noastre” sasesti stau pasivi in fata comportamentelor de tip mahala, care se inmultesc in ultimii 10 ani: de la banalul scuipat de coji de seminte pe jos in fata bisericii, de imbatat in fata primariei, de ascultat muzica asa de tare de o aude tot satul, la furtul si distrugerile gratuite (gen indicatoare ptr turisti, cosuri de gunoi, garduri s.a.m.d. – nici nu vorbesc de distrugerea arhitecturii locale). De ce? Pentru voturi. Asistam la o democratie prost inteleasa, in care cei multi si submediocrii isi asigura linistea, ajutoarele sociale, stilul de viata s.a.m.d. prin alegeri electorale. Modelul poate fi extins fara probleme si ptr alesii Parlamentului Romaniei. P.S.: Alesii nu au nici o greata sa participe 100% in acest joc.

  27. Rose Teutsch via FB zice:

    Sasii se lasa mai bine in tara lor mama asimilati, decat in Romania, desi multi romani sustin ca sasii ar fi tziganii nemtilor, pe mine ma pufneste râsul! Dacã ar fi asa, de mult eram inapoi in RO, acolo eram numai hitkeristi, sasi prosti si trimisi inapoi in Flandra! Acum suntem in „Flandra” si sa venim sa punem iarasi totul la punct, ca da se bata iarasi cineva cu pumnul in piept cu realizare lor (dar nu a sasilor) aus sunt prostii care doneaza ca altii sa se poata lafai….

  28. Mirela Liana Anghel via FB zice:

    Este adevărat,dar va trebui sa trăim cu această realitate si sa găsim soluțiile pentru conviețuirea in comun. Poate Viscri este un exemplu si in acest semn: cu femei care tricoteaza sau se ocupă de turiști, cu Georghita care face țigle si cărămizi, etc.

  29. Horst David via FB zice:

    Pentru TOTI sașii din Ardeal – fárá exceptie, báieti si FETITE – íncepínd din în anul 1633, învățământul era si este OBLIGATORIU. Si apoape toti sasii erau tárani LIBERI cu gospodárii proprii. De aici – ínvátámínt, libertate depliná si pámínt / case proprii – reiese bunástarea sasilor. Acuma, sasii emigrati, au: ìnvátámínt obigatoriu, libertate depliná, +- case proprii, – pámínt propriu.

  30. Radu Oltean via FB zice:

    ”Țărănia” sașilor nu are legătură cu cea românească sau chiar secuiască… Tipul de cultură și civilizație rurală săsescă se apropie mai mult de burghezia urbană decat de ”mujiceala” tradițională. În ultimii 200 de ani sașii au ăncercat și au reusit în multe privințe să copieze ”în mic” civilizația urbană. Dar nici în evul mediu nu a fost foarte diferit. Faptul că orice sat săsesc era o copie în miniatura a unui burg săsesc însemna ceva. Că cetățile lor erau niște copii ale celor mari tot acolo ne duce… Nu mai spun de școlile existente încă din secolul 15 în mai toate satele săsești.

  31. Tudor Duică via FB zice:

    din fericire, românii și maghiarii aflați în contact cu ei au preluat multe din calitățile lor…se vede asta în toate satele de pe Pământul Crăiesc

  32. Radu Oltean via FB zice:

    Chiar si asa, satele sasesti, atat ca aspect general, cât si modul de trai interior (cat am mai prins si eu prin anii 90) sunt departe de ceilalti///

  33. Tudor Duică via FB zice:

    categoric da…

  34. Tudor Duică via FB zice:

    din nefericire, acest gen de concluzie este imediat catalogată drept denigrare a neamului românesc…

  35. Radu Oltean via FB zice:

    Am vizitat așezări românești (precum cele din Mărginimea Sibiului sau Șcheii Bv sau Săcele) și secuiești (Remetea, Dârjiu) care chiar dacă seamana cu cele săsești (influență puternică) nu-s…nu-s acolo

  36. Mihai Podascu via FB zice:

    O mare tragedie a poporuluiT roman.Inainte de 1989, am fost in comuna Cenad,jud

  37. Hans Hedrich via FB zice:

    la care tziganiada as adauga saxoniada-romaniada-hungariada restaurarilor idiotissime, ale unor cetati fortificate, din bani europeni. sasii sunt proprietari (prin biserica evanghelica), fac rost de bani prin ADR, romanii le aproba, ungurii si/sau alti romani executa lucrarile de o calitate execrabila, sasii bifeaza activitatea si se mandresc pe internet cu ce monumente tzapene si-au tras.
    ca in filmele cu destepti…

  38. Rudolf Poledna Jo via FB zice:

    Sehr wenige werden zurückkommen. 3 Sachen tun aber weh: 1: Überall werden die Sachsen gelobt und vermisst. Wenn es aber darum geht, z.B. ihre Erbschaften zurückzuerhalten wird alles still. 2: Ständig wird darum diskutiert, wie man die Sachsen aus De zurückbringt. Diejenigen, die noch hier leben (RO), werden andauernd ignoriert. 3: Sowohl in De, als auch in Ro gehen die sächsischen Traditionen, zusammen mit Mundart usw. langsam verlohren.

    Very few will come back. 3 things do but hurt: 1: everywhere the saxons are praised and missed. However, when it comes to getting their inheritance back, everything will be kept quiet. 2: constantly discussing how to bring the saxons back. Those who still live here (RO) are constantly ignored. 3: both in de and ro go the saxon traditions, together with dialect, etc. Slow down.

  39. Rose Teutsch via FB zice:

    So ist es! Die sind nicht mal imstande unsere hart- und ehrlich gearbeitete Rente zu zahlen, aber erwarten dass wir zurückkehren, um ihnen auch noch unser hier schwer verdiente Rente ihnen zu bringen!!!

    That’s it! They are not even able to pay our hard and honestly worked pension, but expect us to return to bring you this very hard-earned pension!!!

  40. Nicolae Coman via FB zice:

    Bune rinduieli

  41. Hans Hedrich via FB zice:

    coruptie si tembelism spiritul cooperarii interetnice – la cele mai inalte standarde europene.
    …dovada ca britanicii eurosceptici au votat sa paraseasca europa, dupa ce au aflat din presa cum se cheltuiesc banii europeni pe la noi

  42. Corneliu Teposu via FB zice:

    Bunicii si strabunicii mei tarani fiind aveau mare respect pentru oamenii educati. Acum si batranii sunt altfel.

  43. Tudor Laurentiu-Ciprian via FB zice:

    Perfect adevărat şi trist. Pentru cine cunoaşte Transilvania de sud poate depune mărturie că spuneți adevărul. Sunt sate în care această situație îți dă lacrimi. Păcat! Şi autoritățile sunt impasibile.

  44. Oana Igretiu via FB zice:

    Si acum, in Germania si Austria nu prea exista sate ci mini-orase.

  45. Dan Grigore via FB zice:

    Eu am resimțit plecarea saşilor ca pe o durere şi pierdere personală. Avusesem legături afective cu ei din copilărie, ascultasem, copil fiind, fanfare săteşti/săseşti cu gura căscată de admirație prin satele lor de pe lângă Mediaş. I-am cântat Hertei Müller la Ateneu, în deschiderea dialogului său cu Gabriel Liiceanu, şi câteva cântece învățate de la prietenii mei în copilărie.

  46. Doru Miclaus via FB zice:

    Ţară fără originalitate…

  47. Paul Chichernea via FB zice:

    Un articol deosebit de realist si trist,Semnal de alarma ptr,ardeleni.

  48. Laszlo Gergely via FB zice:

    no comment!

  49. Claudia Mera via FB zice:

    Am văzut cu ochii mei dezastrul ocupației spațiilor săsești pe teritoriul satelor Fântâna,Căciulata,Lupșa comuna Hoghiz ,în Ianuarie 1990 ,când am condus primele convoaie umanitar în Ardeal !
    Fiind cca.zece zile pe teren ,în această regiune,zi și noapte ,am vizitat casă cu casă,pentru a evalua necesitățile reale

  50. Boer Gudrun via FB zice:

    O mica corectie .in Crit ..Deutsch Kreuz . Primul regulament scolar este din anul 1593. ..pastrat la biserica ..

  51. Ralf Weber zice:

    1. Sasii nu din cauza tiganilor au plecat.
    2. Daca ar fi fost lasati in pace sa-si traiasca viata nomada, tiganii niciodata nu ar fi ocupat casele sasilor.
    Si astea sunt doua lucruri care n-ar trebui uitate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s