Peterson și Educația Naturalistică

‘Birds born in a cage think flying is an illness.’ — Alejandro Jodorowsky

Cine a fost omul acesta și ce reprezintă el pentru gândirea și acțiunea naturalistică modernă? Câtă capacitate de analiză și sinteză avea și ce ne-a zis despre lucrurile importante? O formulare simplă ne arată: “(…) Peterson the teacher, artist, and naturalist, and a spirit large enough to contain all three.” pg. 197, Roger Tory Peterson – A Biography, Douglas Carlson, University of Texas Press, Austin, 2007.

Prin cărțile pe care le-a creat, milioane de oameni au ajuns să fie interesați de cunoașterea diversității păsărilor și a vieții acestora, o bună intrare către perceperea fenomenelor naturale luate la modul mai general, și a ajungerii la întrebări mai importante, despre locul omului în Lume. Dacă era un simplu păsărar/ ornitolog, sau un simplu artist – valoarea creațiilor lui era mai limitată, dar așa, la zona de interferență a științelor și artelor, a analizei raționale cu sublimul și esteticul… el a găsit un teren fertil din care puteau să înflorească splendori naturalistice de excepție.

“To the millions who are engaged with the natural world, however, the first edition of A Field Guide to the Birds stands as the most important contribution to bird (and nature) study in the twentieth century. (…) Peterson’s binary life: artist and naturalist, hedonist and puritan, dreamer and worker. (…) In addition to his 1934 guide, his lasting legacy will be as a teacher. (…) As Peterson’s life and work suggests, the root purpose of natural history study should be to create environmentalists.” pg. 261-262, Roger Tory Peterson – A Biography, Douglas Carlson, University of Texas Press, Austin, 2007.

Omul acesta, fără a avea educație universitară, a înțeles mult mai multe în privința Naturii și a modului în care ființe umane pot să ajungă interesate de subiect… decât au avut in-capacitatea intelectuală diferiți academicieni, universitari americani și alți experți cu coarne ai acelor timpuri; cred că și în vremurile actuale situația arată cam la fel. A forța cunoștințe teoretice de biologie și ecologie atunci când ele nu au nici un fel de bază de inserție, terorizând și făcând mizerabilă viața unor elevi/ studenți care nu mai au nici măcar contactul minimal cu fenomenele viului observabil… este o mare tragedie a sistemelor formale de învățământ… acelea care creează hoardele de imbecili. Cât timp în educația științifică-naturalistică de la nivel elementar până la cel universitar… evită esteticul, frumusețea, hedonismul, plăcerea de a cunoaște, pasiunea pentru un subiect… care toate sunt lăsate pe margine, chiar și criminalizate… în timp ce “biologia” rămâne o abordare rece, impersonală, cu hoarde de formule biochimice complexe, cu grafice ultra-teoretice și lipsite de sens și de contact cu realitatea perceptibilă… praful se alege de toată cunoașterea ecologică.

„It led, in turn, to another anti-academic position that he summarized later in Bird Watcher’s Digest: „In my opinion, kids, especially the younger ones, do not start with an ecological concept. They aquire one by using spingboards such as birds, plants, or mammals. To expect youngsters to become ‚instant environmentalists’ is presumptuous. … [F]eelings must come first, than the names of wild things, then where they live, and what they do. Concepts follow. … There is no substitute for substance and passion.”” pg. 77-78, Roger Tory Peterson – A Biography, Douglas Carlson, University of Texas Press, Austin, 2007.

Modul în care Peterson formula textele pentru broșuri și pliante dedicate copiilor, era un stil lejer și natural, fără ifosele specialiștilor și a cretinilor care au impresia că ar fi pedagogi buni, dar după care rămâne doar durere. Includerea unor anecdote, a unor pasaje amuzante, face textele atractive pentru audiența căreia le sunt adresate.

Peterson a creat eseuri pentru profesori, în care descria ceea ce crede despre educația naturalistică. „Identifying that problems as „science teachers who are unable to vitalize the study of living things because of the inadequacy of their own backgrounds” Peterson added, „They are well grounded in a knowledge of broad physical principles, but are unable to associate them with the everyday forms of life that surround them.” (…) „Proper land-use requires a knowledge of biological laws, a knowledge of the interdependence of all forms of life, the plants, the birds, mammals, insects and all the rest.” According to Peterson, this premise is essential because wise or unwise use of the land is the prime determinant of our standard of living.” pg. 82, Roger Tory Peterson – A Biography, Douglas Carlson, University of Texas Press, Austin, 2007.

Constatarea lui Peterson este perfect aplicabilă capacității sau a lipsei de capacitate în cazul profesorilor de azi de pe la noi – a multora dintre cei care ajung să predea biologie/ geografie șamd; nu mă refer doar la cei din licee, dar și la majoritatea celor care ocupă funcții universitare. Iar consecințele punctate de el în America sunt similare și prin Estul European. Interesant, câtă similaritate de ne-funcționare a sistemelor de educație există în diferite locuri ale Planetei.

Dacă un oarecare profesor de biologie iese cu elevii în parcul din vecinătatea școlii, aproape sigur nu poate să recunoască nici măcar cele mai comune specii de păsări pe care omul le poate vedea prin preajma lui, zi de zi de zi de zi. Aici se vede uriașa ruptură între științele biologice/ ecologice predate la un mod teoretic, abstract, fără contactul cu realitatea imediată… Cunoașterea biologic-ecologică ar trebui promovată în așa fel încât elevul sau studentul să fie cât mai interesat de a pricepe despre ce este vorba, care este relevanța concretă a acestor informații… Dar, în sistemele formale e dresaj al papagalilor, denumite sisteme de învățământ, în general datele sunt memorate mecanic și apoi uitate… în contextul unei uriașe prefăcătorii în care există o mare doză de suferință… în loc de fericirea și plăcerea de a cunoaște, de a înțelege. Tragic, nu? Dacă până și aspectele naturalistice, de biologie, geografie, geologie, ecologie… cu atât de multe subiecte interesante și fascinante, de la viața diferitelor vietăți, de la plante la păsări, cu fosile și vulcani, cu păduri și lacuri… sunt atât de cretin predate încât ajung să fie îndepărtați majoritatea tinerilor de la studierea acestor subiecte… îți dai seama cam cât de imbecil, perfid, incapabil, inadecvat și cretin este ceea ce se pretinde „sistemul de învățământ”.

Cât de actual este naturalistul în secolul 21… te poți întreba. În era ultra-specializărilor, în care expertul știe absolut toate detaliile despre nimic… este o necesitate fundamentală o nouă gândire holistică, naturalistic-biologic-ecologică, aptă să reconecteze detaliile pentru a produce înțelegerea fenomenelor ample. Fără o astfel de abordare naturalistic-integratoare, praful se alege din toate detaliile mărunte, semnificative sau nesemnificative. Și, totuși, deși este evident că asta se întâmplă, “comunitatea științifică” – adică hoarda de experți și cercetători care fiecare se ocupă de un anumit detaliu în care a ajuns cvasi-perfect dar nu mai vede pădurea din cauza copacilor… este o comunitate care nu este aptă de a face ceva pentru închegarea sau re-coerentizarea naturalistică, ci merge spre o fărâmițare în milioane de subdomenii izolate, încât științele biologice și ecologice se disipează în ceva ciudată zonă de ceață. Este interesant de văzut cum gândea Peterson în privința unui institut de educație și cercetare care să îi poarte numele, și ce percepea el că ar fi problematic în domeniul nostru.

“(…) in a letter (…): “As for the function of such an institution, it would be based on good old-fashioned ‘natural history’ which is so ignored in the biology departments of most universities where the students can often tell you what a creature’s liver looks like but do not know the animal in life nor anything about its ecology or environment.” (…) In an age of specialization, the generalist character of naturalists’ work had moved the perception of them away from scientists to something approaching dilettantes. One of Peterson’s goals, therefore, was to restore the designation of “naturalist” to its former position of respect. (…) “There is a great need to give young students a more thorough field knowledge of the ecological components – birds, plants, butterflies, etc. – and also to instruct them in such subjects as biological illustration, nature photography, nature writing, etc.”” pg. 250-251, Roger Tory Peterson – A Biography, Douglas Carlson, University of Texas Press, Austin, 2007.

Îmi place cum a gândit omul acesta, cum se exprimă, clar, concis, la subiect, atingând acele puncte esențiale care sunt perceptibile… dacă ești atent la situație și sincer cu tine. Pentru o eventuală remediere a situației, este necesară punctarea zonelor tarate ale sistemului, iar pentru a putea face o asemenea analiză… era necesară o personalitate liberă, ne-constrânsă de chingile sistemului, care să se poată exprima cu autoritate. Prin opera intelectuală creată, Peterson este mult mai mult decât un naturalist-artist care a creat patternul pentru ghidurile moderne de identificare a speciilor. El a adus lumină în multe zone obscure, făcând să fie vizibile aberațiile unui sistem academic putred și incapabil – inapt să ofere aripile cu care intelectul uman să poată să zboare.

© dr. Peter Lengyel

PS. Work in progress… ca toate celelalte postări despre Peterson.

Acest articol a fost publicat în Pasari. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Peterson și Educația Naturalistică

  1. Sebastian Petrișor via FB spune:

    Promit, intr-o prima faza, sa citesc toate postarile despre Peterson!🙂

  2. Mihai Suru spune:

    „…wise or unwise use of the land is the prime determinant of our standard of living.”
    Cat de mult bun simt… Daca te uiti in jur si judeci totul prin prisma vorbelor astea, iti pierzi orice speranta…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s