Filmări cu GoPro Hero 4 Black Edition

DSC_6332 DSC_6347

4 mai 2015. Curierul a adus coletul, a sosit camera; deschizi cutia, te uiți la această bijuterie a tehnicii de secol 21. Tare. Îți poți imagina cam ce se poate face cu ea. Dacă ai capacitatea intelectuală să scoți din ea ce se poate… dar asta se face pas cu pas. Trebuie să înțelegi mecanismele ei de funcționare… în privința setărilor. Să vezi care sunt limitele ei, cum se comportă în diferite situații din viața reală – pe teren. Ce poate și ce nu poate să facă. Cam ce nivel de agresiune suportă… și va avea de îndurat – asta este garantat de pe acum. Care este nivelul de calitate a imaginilor filmate la lumină slabă, la lumină prea puternică? Cum vede culorile în diferite condiții de iluminare? Toate aceste cunoștințe sunt necesare pentru a putea face niște cadre brute care să fie utilizabile. Apoi poți ajunge la aspecte de creativitate. Ce anume să filmeze? Cum? Unde? Cum naiba se poate face acel cadru de care ai nevoie? Ce secvență ar fi necesară despre subiectul X sau Y? Ca orice creație de imagine picturală/ fotografică/ filmată, ideea trebuie să existe în creierul celui care o concepe… și o transpune în realitate. Posibilitățile de creativitate sunt nelimitate.

DSC_6370 DSC_6412 DSC_6415 DSC_6424 DSC_6431 DSC_6435

5 mai 2015. Dealul Solovan, lângă Sighet. Testarea camerei GoPro Hero 4 Black. Interesant. Fiind o cameră de acțiune foarte performantă – 4K, dar incredibil de compactă în comparație cu alte echipamente care pot produce calitate similară… este un fel de minune. Cred că se poate face spectacol cu ea, dacă e montată pe mașină, pe avion, trasă prin apă unde să treacă știuci pe lângă ea, purtată de o dronă, lăsată la o intrare de vizuină de vulpe sau instalată lângă un cuib de bufniță și pornită cu telecomanda când e cava mișcare. Poate să iasă ceva super-tare. Adică, ceva nemaivăzut, ceva surprinzător de fascinant, ceva ce nici nu credeai că se poate. Pentru asta mai trebuie și ceva familiarizare cu softul GoPro Studio… dar dacă reușești să editezi filmele la un mod non-jenant, probabil că se deschide o lume excepțională.

Bine, asta este teoria. Poate ai impresia că este simplu să ajungi în teren în locurile care contează; ce poate să fie mai banal decât un deal de lângă Sighet? Practic suntem pe Solovan: noroi, argilă alunecoasă, ogașe, mașina suspendată, utilizarea troliului de la Land Rover ca la aproape orice ieșire… și pleznește cablul de oțel. Era și cazul, la cât a fost utilizat. Sună un prieten. Desigur, la mobil semnal doar de Ucraina, așa că în Roaming discuții cu unul care nu poate să vină din motive ultra-obiective, altul are mobilul închis, noroc că din a 3-a se rezolvă. În scurt timp vine o altă mașină de teren să ne scoată din mizeria asta ocru și moale. A fost frumos. Cred că ar trebui să fie o mulțumire lăuntrică a noastră pentru fiecare zi de existență umană.

Aici voi include și câteva mostre de filmare… doar să îmi dau seama cam ce dimensiune pot avea fișierele…

10 mai 2015. Faptul că această cameră poate filma în 4K nu ajută prea mult în transpunerea filmărilor pe web. Adică, fișierele sunt mari… spre exemplu un filmuleț de 7 minute & 3 secunde în format .mp4 are 3,73 giga; asta înseamnă că pentru web este nevoie de reducerea dimensiunilor, ceea ce automat este pierdere de calitate. A găsi un fel de echilibru între dimensiunea și transferabilitatea fișierului pe net și calitatea imaginii… este un fel de dificultate… dar unele portaluri video fac ele de la sine procesarea care să ajusteze dimensiunile fișierului pentru web. Am uploadat pe vimeo o secvență de 55 secunde, fișierul original produs de cameră, dar setările din site au tăiat brutal din calitate și informație, pentru a face secvența mai ușor net-uibilă. Până și cu acest downsize, pentru a putea vedea filmulețul, este nevoie să aștepți câteva secunde până se încarcă. Pentru o calitate cât de cât rezonabilă, trebuie activată funcția HD pe vimeo, la vizionarea secvenței. Cred că este evident că această secvență este doar un test oarecare – o încercare a echipamentelor, fără nici un fel de pretenții de alt gen. E ușor să postezi pe vimeo, dar „Just a warning… We have some recommendations for this video: By default we automatically convert large HD footage to 720p for better playback. If you’d prefer to display your work in 1080p, there’s an option for that.”

O secvență filmată în Munții Igniș, în bazinul Săpânței:

4X

8 minute și 20 de secunde… O problemă cu o astfel de secvență este că marea majoritate a oamenilor o vor considera prea lungă, redundantă cumva, și vor pierde răbdarea de a urmări filmarea până la capăt. Dacă pe vimeo ai un cont Basic, săptămânal poți include 500 MB; asta este atât de puțin că până și la un nivel de calitate redus la nivel de vimeo, un filmuleț de 8 minute nu mai poate să fie uploadat; de aceea, am redus la nivel de calitate „for mobile device”… pentru a avea un filmuleț de 188 MB… din ceea ce inițial avea 3,73 GB… ceea ce permite includerea clipului, de la un capăt la altul… dar la o calitate jenantă.

Secvențe filmate de o lungime mai mare… spre exemplu 8 minute, nu pot să fie incluse în ceva filmuleț care să mențină atenția oamenilor; cel puțin, nu pot să fie incluse în forma lor brută, dar dacă este crescută viteza, se poate obține o secvență rezonabil de interesantă; spre exemplu, dacă în loc de viteza de 100% setezi să se deruleze cu viteza de 600% (adică crești viteza de 6 ori), poți obține un efect atractiv, care să mențină atenția asupra materialului. Am exportat secvența din softul GoPro Editor în formatul recomandat pentru vimeo, apoi a fost uploadat pe vimeo:

Un filtru care să simuleze stilul coloristic al filmelor din anii 1970 aduce o atmosferă aparte… care se poate utiliza cu reținere, pentru a mai adăuga ceva diversitate pictografică unei creații filmate; recalibrarea expunerii poate ajuta ceva la o detaliere mai bună a zonelor terestre din materialul filmat, iar creșterea cu ceva a contrastului și a saturației culorilor, oferă un altfel de efect, o variantă de alt gen produsă din același material brut.

Dacă vezi cam ce poate echipamentul, se poate trece la creativitate. O secvență interesantă pentru un final de film ar putea să fie începută cu oamenii prezenți în cadru, care dispar din imagine și se înțelege că au intrat în mașina de teren… după care urmează un traseu spectaculos și bine filmat în luminile adecvate, la sfârșitul secvenței existând iar oamenii în cadru care fac semne de rămas bun; această secvență filmată poate să fie derulată la o viteză mare, deoarece dacă are mai mult de 1 minut devine plictisitoare, iar un traseu frumos se poate filma eventual în 10-20 de minute, chiar dacă te deplasezi cu o viteză mai mare.

Se poate construi un pattern de tipuri de filmare/ procesare a fiecărui tip de cadru/ asamblare în filme de impact, care poate să fie replicat în diferitele condiții când se pretează. Ca și la stiluri de fotografiere, se poate face un stil de creare de film care să fie atât de personalizat încât să fie evidentă amprenta ideatică a autorului.

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Filmare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Filmări cu GoPro Hero 4 Black Edition

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s