Filmare Digitală HD in Real Life 1.0

Zâmbește, se filmează! Imaginea filmată surprinde mișcarea, iar la ea se adaugă sunetul, de la foșnetul pădurii la duruitoarea cascadă… sau vocea… umană, un păstor care cântă la fluier: poate să fie o opțiune de exprimare naturalistică, documentară, eventual artistică, poate să fie un factor de influență. Dacă ai o capacitate intelectual-artistică destul de dezvoltată de a percepe ceea ce merită fotografiat… poți încerca și filmarea (sau filmare din prima?). Între cele două domenii există și o semnificativă suprapunere, dar constați și diferențele majore. Oricum, în esență sunt două lumi diferite. Așa că până ajungi să faci performanță în domeniul filmului… trebuie parcurse niște etape, atât de înțelegere & utilizare a tehnicii (și achiziționarea echipamentelor adecvate) cât și pe planul conceptului (script, scenariu), al abordării subiectelor, selectării materialului și montajului care duce la realizarea unei capodopere (??). Se poate face? Dacă ești dispus să aloci resurse/ timp/ energie/ capacitate, se poate încerca… mai ales dacă accepți eșecurile previzibile și imprevizibile și nu te aștepți doar la satisfacție. Dacă pui suflet și capacitate (dacă ai…), se poate să rezulte ceva interesant. Filmul este consecința combinației dintre subiectele existente, abordate de tine la un mod unic-singular, cu echipamentele aflate la dispoziție în acel moment. În principiu, poate să se producă ceva tare, relevant, spectaculos, fantastic? Sau un mare zero barat.

Tehnica de filmare digitală HD a ajuns la un nivel care permite realizarea unor filmări percepute de privitorul de azi ca fiind de calitate bună, chiar și prin utilizarea unor camere care ajung să coste câteva sute de euro (spre exemplu 200-300). Cu o astfel de jucărie se poate începe testarea domeniului… așa cum încerci marea cu degetul; desigur, îmi pot închipui o cameră ultraprofesională plus accesorii, echipament care ajunge la peste 100.000 euro… dar a obține & aloca banii pentru asta… este un pas care urmează mai încolo (dacă urmează…). Dealtfel, chiar și la nivel de firme care se ocupă de realizarea de film, există obiceiul de a lua echipamente în chirie, utilizate pe perioada determinată a turnării cadrelor; la unele obiective, mai ales teleobiective puternice, macarale șamd… există și ceva rațiune în abordarea asta. Totuși, de preferat este să ai permanent la dispoziție echipamentele care să ajungă să îți fie cunoscute cu bune și cu rele, să le simți capacitatea și să nu mai tatonezi butoane & funcții la setări, când este momentul să faci Performanță!

Având la îndemână o cameră digitală pe care o poți achiziționa oriunde, ai ocazia să vezi cam ce este capabilă să facă (și ce nu poate!). Din start ai nevoie de un trepied destul de stabil, altfel nu ai nici o șansă. Dacă bate vântul, întreg echipamentul (cameră plus trepied) intră în vibrație și poți să uiți de o imagine stabilă; poți încerca să filmezi din zone mai ferite de vânt, dacă și de acolo se vede ceea ce ar trebui să ajungă în cadru; sau, poți lăsa ca imaginea să curgă, în speranța că va exista și o perioadă de acalmie a vântului, când vei avea imagine stabilă și vei putea utiliza la montaj 5-6 secunde. Oricum, vibrațiile reprezintă o problemă serioasă; dacă filmezi o pasăre cu trepied fixat în mașină, și apropii cu zoom destul de mult (că sigur e nevoie cam de maxim cât poate), vei vedea că adierea vântului este îndeajuns să facă mașina să se legene ca și cum erai pe valurile Dunării (și cadrul cu codobatura de munte la fel). A face panoramare, mișcare orizontală pentru a filma o serie de vârfuri de munte sau mișcare verticală pentru a filma trunchiul unui arbore secular… nu ai prea mare șansă; adică, la nivel calitativ, imaginea nu o să fie ceea ce trebuie, o să fie prea haotic-mișcată, nu o să aibă curgerea fină-lină care să o percepi ca fiind estetică. Desigur, se poate face și filmare din mână, mai ales la un cadru larg-superangular, dar oricum… se va simți că se plimbă ursul, cel care filmează; unele astfel de cadre pot să fie utilizabile, poate chiar e bună senzația de mișcare pe care o dă mașina, dar nu ai nevoie de prea multe astfel de bâțâieli, cel puțin dacă dorești să realizezi un film rezonabil de fluent & calm.

A filma animale sălbatice în natură, nu e simplu (știai, bănuiai?); să zicem că o vulpe tânără ajunge să vâneze nu departe de tine, dar dacă miști mașina în care ești, ea dispare printre tufe; așa că nu poți să rearanjezi trepiedul că sperii animalul și deși totul ar putea să fie perfect… totuși nu este; filmezi câteva cadre mișcate, cu camera prinsă înclinat, practic greu se vor putea scoate câteva secunde cât de cât acceptabile. Data viitoare!

Dacă vezi o acvilă care se rotește pe cer, sau un șorecar, nu are sens să încerci să faci ceva cu o astfel de cameră; ai avea doar un punct aflat în mișcare. Aici se vede diferența dintre echipamente de 200 euro față de cele de 100.000 euro. Trebuie să conștientizezi ce se poate filma cu ceea ce ai la dispoziție, care sunt subiectele abordabile… și care nu pot să fie nicidecum trage la un mod care să nu fie jenant. Desigur, se poate face și filmare cu acvila, dacă atașezi camera pe ea, așa cum au făcut cu ceva pasăre dresată (și poți avea și niște cadre spectaculoase). Dacă utilizezi o cameră nu foarte scumpă (care își are limitările ei brutale), probabil că vei simți nevoia de a mai progresa pe planul echipamentelor. Am senzația că a avea mai multe camere, fiecare cu rolul ei, devine o reală necesitate dacă vrei să faci ceva performanțe mai semnificative; mai ales că unele subiecte trebuie să fie filmate din mai multe unghiuri, concomitent. A face interviuri cu persoanele relevante, într-un ambient adecvat subiectului, cu un ton al discuției care să permită transmiterea stării… ce frumos ar putea să fie.

Ideea este să existe un oarecare concept despre ce ar trebui să prezinte acel film, apoi să tragi cadrele din care să poată să fie selectate acele secvențe din care să se poată monta filmul. În realitatea naturală nu ai cum să prevezi exact ce anume vei reuși să filmezi, așa că marja de alunecare dreapta-stânga trebuie să fie destul de mare. Secvențele sunt apoi puse în ordinea care să producă o curgere ideatică adecvată… dar despre asta mai încolo; inițial trebuie să creezi materialul filmat care să ofere baza pentru selecție/ montaj.

Oricum, în toată schema asta cu filmarea, cred că de departe cel mai important element este omul care creează, adică eu, tu. Echipamentele cele mai performante nu fac nici 2 bani dacă sunt în mâna unui incapabil; iar o banală cameră de la oricare mall poate produce cadrele din Superbia. Cred că un cadru filmat cu delicatețe, cu iubire ai putea zice, prezentând o mică ferigă de pe o stâncă de lângă un curs de apă, o vietate surprinsă în unghiul care să îi prezinte vulnerabilitatea, dorința de a exista, temporalitatea și fragilitatea… poate să dea sens secundei. O cinteză care cântă din tot sufletul ei, un scatiu ce-și aranjează cu migală penajul, interesant de privit 5-10 secunde… dar lucrurile trebuie împinse către ieșirea din obișnuit & banal, pentru a gândi modalități de a surprinde fenomene și realități din unghiuri nemaivăzute. În culori, lumini și contexte care să prindă ceva din mirajul existentului, încât să ajungi să îți zici în sinea ta: nu credeam să fie atât de plăcut și interesant. În principiu, filmul poate să devină o creație înălțătoare, ai putea zice spirituală. Poate să dea sens zilei.

work in progress

© dr. Peter Lengyel

PS. Filmul Documentar despre Natură – cum este la noi și cum ar putea să fie
https://peterlengyel.wordpress.com/2011/11/02/filmul-documentar-despre-natura-%E2%80%93-cum-este-la-noi-si-cum-ar-putea-sa-fie/

Acest articol a fost publicat în Filmare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s