Zboruri Medievale Frânte

Un avion foarte vechi, în care zboară medici performanți, niște oameni care mai încearcă să ajute semeni. Pilotul are o experiență de zbor de 16.000 de ore. Dar avionul? Trebuia casat demult, acel hârb zburător de la “Școala Superioară de Aviație”? Altul, modern, performant, SMURD, nu are ceva piesă și putrezește în ceva hangar. Condiții de zbor dificile… ceață, munte, pădure, iarnă. Depunere de gheață, pierderea-funcționării unui motor… cădere printre copaci. Desigur, ulterior este mai ușor să faci pe deșteptul, dar din câte constați, mulți nu au capacitatea să înțeleagă situația nici post factum. Riscul de a zbura la altitudine de mii de metri în condiții de depunere de gheață pe avion (givrare)… ar fi fost mai atenuat ca efecte, dacă în măsura în care apărea ceva depunere… traseul de zbor era unul care permitea coborârea lină la o altitudine mai redusă, cu temperatură peste zero,… dar pentru asta trebuia să parcurgi un traseu care nu are un munte în fața ta… spre exemplu pe culoarul Mureșului, Apusenii puteau să fie ușor ocoliți. Totodată, aterizarea de urgență pe câmpiile aluvionare plate este mai puțin riscantă decât prăbușirea pe un munte cu păduri.

OK. Deci, avionul este prăbușit. Nu există date despre traiectoria exactă a lui, nu există informație de la radare, nu există capacitatea de a localiza aeronava căzută?…. Nu există coordonate GPS? Lipsă de capacitate tehnică de a detecta cât de cât exact locul de unde vorbesc la telefon supraviețuitori ai accidentului…. Semnale de urgență teoretic trimise de avionul prăbușit, trebuiau decodificate de un centru din Moscova (COSPAS-SARSAT)… care nu răspundea la telefon și e-mail celor de la ROMATSA? Sună incredibil? Culmea este că unul dintre cei care erau la epava avionului prăbușit… dr. Zamfir, pare că a transmis coordonatele GPS exacte, celor care organizau această intervenție dezastruoasă… Iar acești cretini, acești imbecili ai statului degeaba, nu au fost capabili să utilizeze informația și să acționeze în consecință. Când vezi câte un general care în funcție de comandă privește ca boul la poarta nouă… ce te poți aștepta? Dacă există echipamente performante, dar ele sunt la cheremul unor neanderthalieni, ce te aștepți să rezulte din situație? Catastrofă, doar atât, și inevitabil asta.

Mă gândesc la elicoptere din filme, cu echipamente de vedere nocturnă, capabile să zboare pe baza radarelor pe care le au la bord… Desigur, aici ele nu există, ele sunt în filme. Mihai Șerban, un pilot povestește la TV că piloții de elicoptere militare nu au orele de zbor de antrenament efectuate – din lipsă de carburant, și nu puteau să aibă verde pentru a se ridica de la sol. Există o armată performantă, aptă de a trage salve la cimitir, în semn de onoare. Sunt obișnuiți să tragă în orașe, cum a fost prin 1989 la Timișoara, Cluj, București. Nu știu de ce îmi aduce aminte de Burkina Faso. Poate atmosfera asta?

La știri îi arată pe unii din echipele de intervenție că analizează locurile pe baza unor pliante color A4, despre Parcul Natural Apuseni. Structurile guvernamentale sunt depășite de situație, ajutor vine din partea unor țărani locali și a unor pasionați de offroad, 4X4. După 6-7 ore de izbeliște, localnicii ajung acolo…? Te poți întreba, oare SMURD era SURD, adică lipsea M de la mobilitate? Totul este perfect până este șosea… dar când se termină asfaltul… gata.

Când privești știrile, și înțelegi mai bine cam cum arată societatea asta… Este incredibil că perimetrul delimitat de diferiți imbecili foști și actuali securiști (care au la dispoziție echipamente cumpărate din bugete serioase), nu cuprinde și locul unde avionul era de fapt. Oricum, pentru a ajunge la timp util la locul accidentului, zona desemnată de tâmpiții “profesioniști” era mult prea mare… Din câte pare, dacă era pe baza competenței autorităților, găseau locul accidentului aviatic, la primăvară. Nu e sigur că era primăvară de anul acesta.

Accidente se mai întâmplă (ele sunt inevitabile?), dar care este capacitatea de a reacționa la situații de acest gen? Constați o lipsă de coordonare, lipsă de capacitate informațională…, lipsă de capacitate de intervenție din partea structurilor create pentru astfel de cazuri… de fapt un dezastru mult mai mare decât accidentul aviatic în sine. Există tot felul de entități, ISU, STS care sunt perfecte teoretic, iar practic… zero? Ele funcționează pe timp însorit, nu în viața reală? Dacă vedeai reacția autorităților, părea că aceștia nu au nici un contact cu realitatea… adică ai de a face cu o gașcă de tâmpiți. Probleme, prea multe. Ai impresia de Bangladesh. Dacă se produce un fel de dezastru mai amplu… nici nu poți descrie ce urmează.

Din câte pare, traumele produse de accident nu însemnau neapărat pierderea vieții, ci întârzierea intervenției de salvare a fost elementul care a contribuit semnificativ la acest deznodământ. Medicul legist zice că existau șanse de a salva viața celor doi. Desigur, dacă nu exista acest dezastru al incapacității guvernamentale. Au fost lăsați de izbeliște, să se chinuie și să moară, în condiții de hipotermie. Când vezi că țăranii au târât kilometri corpul pilotului și apoi acesta nici nu a fost preluat o vreme… că nu era cine, pare că ești în ceva film cu tâmpiți. „Există instituții abilitate” zice un procuror. Probabil că o să fie găsite acele instituții. Dar poate erau în vacanță, erau deconectate intelectual de la realitate.

Mai zbor și eu, uneori, în condiții mai mult sau mai puțin aberante. Văd de sus un peisaj cu peste 18.000 de biserici… finanțate și din bani publici, unele poleite cu aur… școli și spitale lipsite de susținere… care se prăbușesc rând pe rând. Acest accident aviatic, modul dezastruos de reacție a structurilor guvernamentale ale statului român, sunt un element al unui fenomen mult mai amplu, în care te privește și copilul sfâșiat de câinii din oraș. Când vezi câtă incapacitate, câtă imbecilitate concentrată la maxim există până și în domenii precum aviația, comunicațiile șamd… îți poți da seama ușor cam ce poate să fie în domenii totalmente neglijate, cum este spre exemplu protejarea naturalului.

Dacă era zăpadă mai mare, cum este în general iarna în ianuarie prin peisajele astea, mureau cu toții. Nu aflai detalii despre situație. Nu se putea ajunge la ei, nu exista nici o posibilitate de a îi căuta în timp util prin pădurile încă existente ale Apusenilor, în această epocă-de-piatră-intelectuală, începuturile noii perioade de inchiziție și primitivism religios medieval. Cutremure majore sunt doar o chestiune de timp, nu se știe cât anume… Se pot întâmpla catastrofe aviatice cu sute de oameni-răniți prin ceva zonă alpină că zăpadă serioasă… din Munții Făgăraș sau Retezat…, unde nu există acces auto (nici un fel de autovehicule, nu doar pentru cele guvernamentale bune pentru defilări pe la „Arcul de Triumf”). Îți poți imagina cum ar arăta o astfel de realitate, cu acești imbecili pe care îi vezi în structurile decizionale? Vor merge la locul accidentului niște soboare de preoți și o să dea cu fum… o să îi stropească cu agheasmă. Iar ei/ ele nu vor putea riposta, vor avea doar lacrimi înghețate.

Oricum, lipsește la orice eveniment un sobor de preoți, un pachet de moaște proaspete – fix bune de luat la pupat, ceva ture în genunchi în jurul bisericii, niște manipulare înainte de vot și astea le rezolvă pe toate. Îți poți doar imagina câți oameni au murit în condiții similare, în chinuri, din cauza că statul care îi jăcmănea de bani, transfera sumele spre exemplu către biserici… în loc să susțină aspectele mai lumești, precum spitalele, profesionalismul, excelența intelectuală, echipamentele necesare intervențiilor de salvare-recuperare… sau școala care să îi scoată pe oameni din obscurantismul medieval jegos. În rest, o epavă și tăcere.

© dr. Peter Lengyel

PS. Vezi cum țăranii târăsc părțile din avion, cu tractor care și el se defectează; îi vezi aruncând bucățile claie peste grămadă… și pare că nu există capacitatea de a păstra elementele necesare pentru o analiză mai profesională a impactului… și cauzelor care au dus la asta.

PS2. Pe un mizerabil canal de televiziune se insinuează riscuri mari date de prezența în peisaj a unor animale sălbatice: “Localnicii vorbesc de animale foarte periculoase în zona, mai ales lupi care umblă în haite…” subliniate-mediatic, cu niște urme de veveriță lăsate în zăpadă. Ai auzit vreodată de oameni atacați de lupi, pe undeva prin Carpați? Ai auzit de lupi împușcați de oameni, otrăviți cu strichnină, ai auzit că lupii au dispărut din aproape toată Europa?

PS3. Presiunea publică și pierderea credibilității partidelor aflate la guvernare, a dus la demiterea (formal demisia) unui ministru… Și au mai fost demiși câțiva care au ajuns pe acele funcții fără a avea ceva vină, în afară de a reprezenta niște structuri politice-mafiote.

Acest articol a fost publicat în Europa Nostra. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Zboruri Medievale Frânte

  1. Stoica Dumitru spune:

    Cata dreptate aveti!
    Dar ce putem sa facem? Eu, personal, merg la vot dar, doar, pentru a le anula.

    cu stima,
    Stoica

  2. Bogdan Ardelean spune:

    Mare păcat că de fiecare dată când se petrece câte un astfel de eveniment, mor oameni nevinovaţi, dar nimeni nu este găsit responsabil şi nu e pus să „plătească”…. Cu atât mai mult, „sistemul” rămâne înţepenit în prostia şi în ineficienţa lui generatoare de viitoare noi evenimente tragice… Hazardul (?) va fi cel care va determina cine, unde şi când va avea loc următoarea tragedie. Doamne fereşte…

  3. tibor varga spune:

    Ajung de la o zi la alta sa am un sentiment tot mai acut de manie. Am trecut de faza cu rusinea de a fi roman. Este deja o manie accentuata de frustrarea ca sunt OARECUM „concetatean” cu acesti TICALOSI care sunt in functii de conducere. Nu pot sa cred ca exista fiinte care isi spun oameni, si care nu au nici cea mai mica urma de rusine, de regret fata de soarta unor OAMENI. Cred ca DEX-ul este prea sarac pentru a defini acesti paduchi politici ai societatii romanesti.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s