Maramureşul Eco-Turistic


Turismul şi mai ales ecoturismul este frecvent menţionat ca o parte importantă a amalgamului de soluţii necesare pentru atenuarea variatelor şi complexelor probleme de mediu, sociale şi economice ale unor zone de genul Maramureşului şi orientarea dezvoltării pe traiectorii cu caractere de sustenabilitate. Cum stăm oare în privinţa definirii valorilor autentice şi atractive, conştientizării importanţei lor, păstrării acestora, îmbunătăţirii realităţilor de prezentare şi promovării destinaţiei eco-turistice Maramureş? Există oare acea capacitate intelectuală locală care să poată analiza corect şi comparativ Maramureşul şi alte arii concurente, în privinţa avantajelor, dezavantajelor, oportunităţilor şi pericolelor legate de o dezvoltare ecoturistică maramureşeană consistentă? Există capacitatea de a dezvolta strategia ecoturistică şi urmărirea implementării ei, a ajustării şi perfecţionării regulate a acesteia în lumina experienţei acumulate odată cu derularea etapelor succesive de perfecţionare? Există oare capacitatea de cooperare performantă, bazată pe beneficii reciproce, între variatele entităţi implicate sau implicabile în dezvoltarea ecoturismului maramureşean? Cine poate să le facă pe toate acestea? Mult loc de potenţială implicare pentru cei din sfera firavei elite a intelectualilor tineri din Maramureş… interesaţi/ specializaţi pe dezvoltarea eco-turismului!

Privind Maramureşul, poţi desluşi o splendoare uluitoare… dacă eşti la locul potrivit la momentul favorabil. Caracteristicile peisajului natural şi ale celui agro-pastoral, arhitectura tradiţională şi portul popular creează o combinaţie de elemente cu impact vizual excelent. Această trăsătură a Maramureşului ar putea fi, în principiu, o bază perfectă pentru dezvoltarea ecoturismului. Cei care au descoperit frumuseţile ancestrale, atât aspecte ale naturii sălbatice cât şi viaţa tradiţională păstrată încă la un mod relativ autentic, inspirând natură şi admirând moduri de viaţă umană atât de apropiate de procesele ecosistemice… devin oarecum îndrăgostiţi de aceste peisaje. Trebuie definite elementele care reprezintă cauzele atractivităţii turistice a Maramureşului, conştientizate, păstrate, susţinute, dezvoltate, pentru a nu lăsa zona să se scufunde în kitschul-globalizat. Desigur, Lumea este în rapidă schimbare, iar asta înseamnă inevitabil pierderea vechiului sau transformarea lui în variante modernizate capabile să se susţină în contextul socio-economic actual. Putem spera oare ca în modernizarea-uniformizantă a globalizării, Maramureşul să nu involueze într-un banal şi irelevant teritoriu marginal, cu trecutul uitat şi lipsit de viitor, părăsit de elite, expus totalmente influenţelor şi deciziilor unor grupuri de interese-îndepărtate?

Un pas important este deci definirea valorilor autentice ale Maramureşului; apar şi aspecte problematice mai cu seamă în cazul unor entităţi recent-apărute, aflate la limita semi-kitschului. Pentru a păstra valorile autentice, fundamentală este conştientizarea importanţei acestora, de către populaţia umană maramureşeana, gradual, începând cu elitele şi mai apoi extinzând sfera către zonele mai periferice ale societăţii.

Deşi Maramureşul are renume de zonă turistică atractivă, o abordare sinceră şi realistă constată multe probleme ascunse sub covor. Sub vegetaţia verde a malului apelor se aglutinează deşeuri, în special plastic colorat, amprente ale societăţii de consum capitaliste interferând cu o mentalitate tradiţională în care deşeurile, biodegradabile în cvasitotalitatea lor, erau depuse pe malul apelor. Ajungând în Maramureş, omul vesteuropean maniac al curăţeniei-aparente, se confruntă cu senzaţia apăsătoare a acestor aspecte. În acest context, pentru dezvoltarea Maramureşului Turistic, un pas urgent ar fi stoparea practicilor care presară cu plastic (pungi, PETuri) frumoasele noastre cursuri de ape.

Revigorarea arhitecturii tradiţionale, integrarea elementelor sale în noile construcţii, păstrarea stilului tradiţional al satelor maramureşene… mai e posibilă oare? Sau, Ţara Lemnului a fost transformată în ţara betoanelor şi eternitului, a balustradelor de inox? Cei veniţi dinspre vest remarcă absenţa florilor la geamuri sau din faţa caselor rurale ori urbane, lipsa grijii faţă de spaţiul public aflat “dincolo de gard”. O îmbunătăţire a acestui aspect, uşor de realizat, ar aduce o rapidă creştere a atractivităţii spaţiului turistic maramureşean şi, mai mult decât atât, ar creşte şi buna-dispoziţie, satisfacţia sufletească a oamenilor din zonă.

Orice om vesteuropean poate dormi şi mânca acasă mai bine decât în cvasitotalitatea pensiunilor rurale de pe la noi. Există desigur excepţii, spre exemplu o pensiune cu gastronomie ridicată la rang de artă, dar… cine ar veni până în Maramureş pentru a mânca ceva? Aşadar, pensiunile sunt o importantă infrastructură, necesară dar nu şi suficientă pentru dezvoltarea ecoturistică. Atractivitatea este dată preponderent de ceea ce turistul poate vedea şi trăi în zonă: plimbări cu sania, cu căruţa, ture de observare a păsărilor (“birdwatching”), fotografiere a naturii (“foto-safari”), coborâre cu bărcile pe apă (“rafting” şi “whitewater rafting”), excursii cu ghid montan prin munţi şi păduri, călărie şi ture de mountain-bike etc. Diverse festivaluri, de la cel al obiceiurilor de iarnă până la festivităţi religioase, de la un carnaval medieval la tabere specializate de creaţie artistică, de la campionat de ţurcă la orice altă ‘trăznaie’ pot şi ele, fiecare în parte, să contribuie la atractivitatea zonei: esenţial este să existe o mai mare diversificare încât oameni de stiluri diferite, având predispoziţii fizice şi intelectuale variate, să găsească o motivaţie pentru a călători până în Maramureş, a petrece câteva zile pe aici şi a plăti acele servicii de care beneficiază. Dar cât de dezvoltate sunt ofertele reale, sunt ele competitive ca preţ, reprezintă ele o atractivitate irezistibilă pentru turistul care ar veni de departe? În combinaţie cu situaţia drumurilor din zonă, fac aceste aspecte ca Maramureşul să fie competitiv pe piaţa ecoturistică internaţională?

Potenţialul turist vesteuropean/ japonez/ american, dornic să viziteze o zonă interesantă, trebuie să afle de undeva despre Maramureş: aici intervine promovarea. Fără o calitate impecabilă a reclamelor (web, tiparite, tv etc), fără o cantitate consistentă de materiale promoţionale plasate în locurile strategice şi la momentele oportune… la ce te poţi aştepta? Pentru succes pe o piaţă concurenţială, această promovare trebuie să facă faţă ofensivei masive a altor zone turistice cu caracteristicile lor de atractivitate. A contura pachete eco-turistice interesante, a le promova, a vinde, şi mai cu seamă a avea turişti satisfăcuţi care să revină sau să promoveze în continuare Maramureşul ecoturistic, este o provocare a cărei rezultate mai mult sau mai puţin pozitive, vor avea o mare influenţă asupra peisajului, asupra viitorului valorilor naturale şi culturale din zonă, asupra viitorului comunităţii umane maramureşene.

© dr. Peter Lengyel

Acest articol a fost publicat în Maramures. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Maramureşul Eco-Turistic

  1. Stefan Bohórquez Gerardy spune:

    Thank you Peter, you made me remember the days my german mother took me to the Harz, long long time ago…
    Stefan – ECUADOR

  2. peterlengyel spune:

    3 minute: Maramures. Travel green.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s